tirsdag den 8. december 2015

'Hvis bare du var min' af Jenny Han


Titel: Hvis bare du var min   Forfatter: Jenny Han   Udgivelsesår: 2015 (org. 2014)   Forlag: Carlsen


Læst som e-bog
Anmeldt for LOVEBOOKS

Bogen handler om Lara Jean og hendes familie. Hendes mor er død, så hun har kun sin far og to søstre. Da hendes ældste søster Margot flytter til Skotland for at gå på universitetet, ændrer hele hendes verden sig, og hun må finde ud af at få livet til at fungere uden Margot i nærheden, som ellers var den, der holdt sammen på det hele. Ikke nok med det, så er hendes kærlighedsbreve pludselig væk og dukker op hos dem hun har skrevet dem til – men de skulle aldrig have været sendt. Margots ekskæreste Josh, og skolens mest populære fyr Peter, modtager begge et brev og får på den måde øjnene op for Lara Jean, hvilket ender i noget værre rod, med en falsk kæreste og ægte følelser, som hun må forsøge at rode sig ud af. Og hvem sendte mon brevene?

Jeg kunne især godt lide hvor rart Lara Jean og hendes familie har det med hinanden og hvor flot de klarer sig på trods af tabet af moren. De tre søstre har et forhold, som jeg tror, på mange punkter kan betegnes som det perfekte søskendeforhold. De bliver uvenner, men tilgiver alligevel alt.

Bogen understreger, at forandring ikke altid er en dårlig ting. Det er vigtigt, at prøve noget nyt engang imellem, møde nye mennesker og udvide sin horisont. Lara Jean har ellers altid været den pæne, forsigtige pige, men pludselig bliver hendes liv en smule mere kompliceret med fyre, løgne og hemmeligheder. Hun får dog samtidig nye venner og oplevelser og gradvist lægger hun det store ansvar fra sig, og giver slip.

For Lara Jean og mange andre, er det vigtigt at føle, at man hører til. Dette og andre klassiske High School tematikker, tager bogen fint op. Den passer måske til en lidt yngre aldersgruppe end jeg selv, men er stadig en hyggelig læseoplevelse. Det er sød og let læsning. Bogen handler også i stor grad om roller – både dem vi selv påtager os, dem andre tillægger os og dem vi tillægger andre. Der er flere vigtige budskaber at tage med sig, bl.a. at man ikke skal sætte folk i bås eller dømme dem, for de er ikke altid som man tror. Man skal også passe på med andres forventninger og sine forventninger til sig selv. Ærlighed kommer man længst med, og nogle gange er det man frygter mest måske slet ikke så slemt.


Bogen er både sød, sjov og romantisk, især hen mod slutningen. I starten havde den lidt svært ved at fange mig, men den blev bedre, jo længere jeg læste. Den slutter med lidt af en cliff-hanger, så man er nødt til at læse fortsættelsen – det har jeg i hvert fald tænkt mig at gøre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar