mandag den 25. januar 2016

"En mørkere himmel" (Gran Canaria #1) af Mari Jungstedt og Ruben Eliassen



Titel: En mørkere himmel (Gran Canaria #1)   Forfatter: Mari Jungstedt og Ruben Eliassen   Udgivelsesår: 2016   Forlag: People’s Press

Anmeldereksemplar fra Plusbog.dk, som en del af Plusbogs Anmelderkorps

Scroll down for English version

Normalt læser jeg ikke særligt mange krimier, og på en måde bekræftede denne bog mig i hvorfor.
Bogen starter med, at liget af en ung svensk kvinde bliver fundet ved den norske sømandskirke på Gran Canaria. Journalisten Sara og den tidligere politimand Kristian bliver viklet ind i sagen, som bliver mere og mere kompliceret.

Handlingen foregår på Gran Canaria, hvilket jeg synes var en interessant setting til en krimi, da man normalt forbinder øen med ferie og afslapning. Det var spændende at læse om en helt anden side af øen, og lære mere om kulturen blandt lokalbefolkningen, udenfor turistområderne.
Der var desværre ting som ikke blev samlet ordentligt op på, ligegyldige oplysninger, som ledte læseren på irriterende vildspor.

Jeg brød mig ikke om de skiftende synsvinkler. Det blev for meget at skifte mellem over 10 forskellige fortællere. Jeg tror, at historien ville have fungeret meget bedre, hvis man havde holdt sig til kun at være inde i hovedet på fx Sara og Kristian. De mange fortællere skulle nok fungere som et unikt indblik i karakterernes psyke, tankemønstre og bevæggrunde. Jeg sad dog tit tilbage med følelsen af at siderne var spildte på en ligegyldig biperson, som vi aldrig hørte fra igen. Forvirringen blev indimellem total, da der blev sprunget frem og tilbage i tid, men jo længere frem i bogen jeg kom, gav det bedre mening og fungerede egentlig fint.

Det er ikke umiddelbart til at mærke, at bogen er skrevet af to forfattere. Deres skrivestile harmonerer og der er ingen akavede skift eller overlap. En mindre ting, som dog alligevel var en smule generende for læsningen, var mange små stave- og slåfejl i den danske oversættelse, hvilket er rigtig ærgerligt, fordi det kunne have været fanget ved en enkelt ekstra gennemlæsning.

Krimi bliver nok aldrig min foretrukne genre, men indimellem nyder jeg alligevel afvekslingen og spændingen ved en krimi. Det var dog desværre ikke tilfældet med denne, da den aldrig rigtig fangede mig, jeg kunne godt have savnet lidt mere spænding. Bogen endte med at blive middelmådig og virke lidt for meget som noget man havde set før, og det endda på trods af, at jeg sjældent læser krimi. Bogen var ok, men umiddelbart tænker jeg ikke at læse videre i serien. Det er muligt, at ægte krimifans vil være mere begejstrede for denne end jeg.



English version:

This book was sent to me for review by Plusbog.dk. I looked through Goodreads, but couldn’t seem to find an English edition of this book. It’s fairly new, so maybe an English translation is on its way.

Normally, I don’t read too many crime novels, and somehow this book reminded me why.

A young Swedish woman is found dead outside the Norwegian church on the island of Gran Canaria. The journalist Sara and the former policeman Kristian get involved in the case, which gradually becomes more and more complicated.

Gran Canaria as a setting for a crime novel was interesting, since usually the island is known to be a popular vacation spot. You got to know a totally different side of the island and the culture, including the locals outside of the tourist traps.

Unfortunately, I felt that there were too many loose ends, which were not properly tied up in the end, with too many random clues turning out not to matter.

I found the change in narrators to be problematic. More than 10 different narrators are way too many, and I felt like it would have worked much better to stick with just Sara and Kristian. Of course the changing narrators were meant to emphasize the different points of view, thoughts and motives of the different characters, but often I felt like the pages were wasted on a random character, that we would never hear from again. The occasional flashbacks confused me a bit at first, but worked better towards the end of the novel.

It’s not too obvious that the book was written by two different authors. Their writing styles fit well together, and there are no awkward overlaps. A minor thing that irritated me, was a lot of typos in the Danish translation, which could have been caught in an extra proofreading.


Crime novels will probably never be my preferred genre, but once in a while I do enjoy reading them. Unfortunately, this book disappointed me a little. It was ok, but it lacked a little suspense. It ended up feeling mediocre and too much like something that had been done before, even despite the fact that I rarely read crime fiction. I don’t think I’ll continue the series, but it might still be enjoyable for true fans of crime fiction.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar