mandag den 29. februar 2016

February Wrap-Up / Månedens læsning #8: Februar 2016


SCROLL DOWN FOR DANISH VERSION

English version

Measured in days, February is the shortest month of the year. This year was no exception, even if a day was added because of leap year. The new semester at university has kept me busy after a long period of exams, and getting back to old routines again. The days have just flown by.

I haven’t really felt like I’ve been reading that much this month, but somehow I’ve managed to get some reading done after all.

My studies have taken up a lot of time, and included texts about fairy tales and ‘the fantastic’ and in stark contrast, texts about the horrible conditions for immigrants and African Americans in the US in the period from 1890-1930. In connection to the latter, I’ve started reading Ralph Ellison’s Invisible Man, but my reading progress is a bit slow – I’m planning on finishing it for uni in March. For another class, I read the essay On Fairy-Stories by Tolkien, which was quite interesting.

In my spare time, I started off the month by reading the sequel to J. D. Netto’s The Whispers of the Fallen, Rebellion, which was a great fantasy book.

For Lovebooks I read and reviewed the e-book version of Me Without You by Kelly Rimmer, which was so touching. I’ll recommend it to anyone who loved Me Before You by Jojo Moyes.

For the Danish author Randi Allerup I read and reviewed her two memoirs Højt at flyve and Min perlerække. Unfortunately, those weren’t really for me.

For Plusbog.dk I reviewed the book The First Fifteen Lives of Harry August by Claire North. It was really captivating and interesting and I had a hard time putting it down.

Helbrederen by Danish fantasy author Marie-Louise Rønning was amazing, and I’m so glad I read it.
The two Danish short stories by Anja Duna, ‘Sverige’ and ‘Solsortens kald’ were a little outside my comfort zone, but I actually ended up enjoying them both and was positively surprised.

I also read the new adult/contemporary romance The Lessons by Elizabeth Brown, and got started on the Danish version of Love Letters to the Dead by Ava Dellaira.

So all in all, not a bad reading month. I managed to read 4 e-books, 3 printed books, 2 short stories, 1 essay and got started on 2 other books.


Did you read anything good this month? J


Danish version

Februar er årets korteste måned, hvis man kigger på antallet af dage. I år har den virkelig også føltes kort og travl, på trods af skudårets ekstra dag, med studiestart efter en lang eksamensperiode og tilvænning til gamle rutiner, som har fået dagene til at flyve afsted.

Jeg har egentlig ikke følt, at jeg har læst særligt meget denne måned, men noget er det alligevel blevet til, når jeg ser tilbage på månedens læsning.

Studielæsningen har fyldt en del, og bestået af noget så forskelligt som teoretiske tekster om eventyr og ’det fantastiske,‘ til i den helt anden grøft at omhandle de grusomme forhold for immigranter og afroamerikanere i USA i perioden 1890-1930. I den forbindelse har jeg denne måned påbegyndt bogen Invisible Man af Ralph Ellison, men det går lidt sløvt for mig med læsningen i den, og underviser har lidt svært ved at melde ud, hvad vi skal læse til hvornår. Den skulle dog gerne færdiggøres engang i marts. I forbindelse med studiet læste jeg også Tolkiens essay, On Fairy-Stories, hvilket var ganske interessant.

Som fritidslæsning startede jeg måneden ud med at læse og anmelde bog nummer to i The Whispers of the Fallen serien af J. D. Netto, Rebellion, hvilket var en god fantasy bog.

For Lovebooks læste og anmeldte jeg e-bogsudgaven af den fantastiske bog Mig uden dig af Kelly Rimmer, som rørte mig dybt. Den vil jeg klart anbefale til alle fans af Mig før dig af Jojo Moyes.

For forfatteren Randi Allerup læste og anmeldte jeg hendes to erindringsbøger Højt at flyve og Min perlerække. De var desværre ikke helt noget for mig.

For Plusbog.dk anmeldte jeg Harry Augusts første femten liv af Claire North. Den var virkelig spændende og interessant og jeg havde svært ved at lægge den fra mig.

Helbrederen af Marie-Louise Rønning var fantastisk dansk fantasy, som jeg er rigtig glad for at have læst.

Anja Dunas to noveller, ’Sverige’ og ’Solsortens kald’ var lidt uden for min comfort zone, men jeg nød at læse dem begge og var positivt overrasket.

Derudover læste jeg Elizabeth Browns new adult/contemporary e-bog The Lessons og nåede så småt at begynde på Kærlighedsbreve til de døde af Ava Dellaira.

Ikke en helt skidt læsemåned – det blev i alt til 4 e-bøger, 3 fysiske bøger, 2 noveller, 1 essay og 2 påbegyndte bøger.

Har du læst noget anbefalelsesværdigt i februar? J

6 kommentarer:

  1. Jeg nåede aldrig særligt langt i Invisible Man. Husker den som ret god, men meget ubehagelig læsning. Er spændt på at høre, hvad du synes - det kan være, at jeg skal give den en chance til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt sikkert barsk læsning - især med henblik på, at det var sådan det forholdt sig med racisme i datidens USA. Jeg er ca. 150 sider inde i den nu, og må indrømme, at det ikke er en bog jeg sådan lige griber ud efter. Hvis ikke jeg skulle læse den til uni, er jeg ikke sikker på, at jeg ville få den færdiglæst, i hvert fald ikke lige nu :) men jeg håber, at den overrasker positivt jo længere jeg kommer med den. I'll let you know :)

      Slet
  2. 'War Horse' af Michael Morpurgo og 'The Martian' er de absolut bedste bøger, som jeg har læst i februar.
    Derudover har jeg endelig fået læst Gaimans tale, 'Make Good Art', der er ovenud fantastisk og åh! Den mand altså. <3

    SvarSlet
    Svar
    1. 'War Horse' har jeg også længe gerne ville læse (den står endda klar på reolen), så jeg er virkelig glad for at høre, at du er så begejstret for den! 'The Martian' og 'Make Good Art' lyder også som noget, jeg skal have kigget nærmere på :) fantastisk at du har haft sådan nogle gode læseoplevelser! :D

      Slet
  3. I februar læste jeg to vidt forskellige bøger, som dog begge to var virkelig fantastiske. Den ene var "14 dage i Austin" af Henriette Vesterbak, som overraskede mig virkelig meget, og den anden var "Geminiderne" af Nanna Foss, som var virkelig unik, og 100% bekræftede over for mig, at Foss virkelig kan skrive :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt at du havde sådan nogle gode læseoplevelser :) jeg glæder mig også virkelig meget til at begynde på Spektrum serien, så det er dejligt at høre, at der er noget at se frem til :D

      Slet