mandag den 15. februar 2016

"Højt at flyve" af Randi Allerup


Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren og Forlaget mellemgaard

’Højt at flyve’ er en samling af forfatteren Randi Allerups erindringer. Den omhandler først hendes svære barndom, ungdomsår og senere familieliv, samt forskellige rejser og kampen med sygdommen manio depressiv.

Familie er et gennemgående tema, på både godt og ondt. Det har været et liv med mange forhindringer, og vi hører både om op- og nedture. Psykisk sygdom har altid på den ene eller anden måde præget hendes liv, men bogen understreger samtidig, hvor meget hun har oplevet og opnået på trods af sygdom og svigt.

Historien er fortalt med en meget behagelig fortællerstemme. Sproget er nok en smule gammeldags, men det gør læsningen hyggelig og autentisk. Udover Randis eget liv får man også indblik i samfundet og dets uskrevne regler gennem de årtiers erindringer hun deler med os.
Størstedelen af erindringerne er interessante, men indimellem er det som om, at tråden mistes lidt. Indskudte erindringer springer i tid og sted, og ofte undredes jeg over, hvordan visse ting var blevet udvalgt til at være en del af den samlede historie, da de sagtens kunne have været udeladt som tilfældige brudstykker.

Jeg savnede mere konkrete eksempler på et usædvanligt liv, samt en klar rettesnor for, hvor bogen ville hen. Et virvar af personer bliver omtalt uden nogen egentlig funktion for fortællingen. Det blev ofte for kortfattet og overfladisk, og man nåede aldrig helt i dybden.

Hen mod slutningen kom dog uddrag af en dagbog skrevet under en periode med sygdom, som fungerede glimrende. Der opstod en følelse af, at det netop var dét der manglede i resten af bogen. Her var der et klart fokus, nemlig sygdommen, og konkrete beskrivelser af den tilstand hun befandt sig i på sit laveste. Den slags indblik ville jeg gerne have set flere af, især også fra maniske perioder.

Rejsebeskrivelserne i slutningen var interessante, men hvordan de passede ind i den større sammenhæng var også uklart. At slutte bogen af på den måde føltes abrupt og ufærdigt, og jeg ville gerne have set en mere reflekterende slutning, som ligesom kunne binde resten af bogen sammen og fastsætte et fokus og en konklusion.


Af alle disse grunde, ender min bedømmelse af bogen på to stjerner, da der både var positive og mindre positive elementer. Den var ok, og mange steder endda interessant læsning. Jeg er dog ikke sikker på, hvad jeg som læser har fået ud af bogen. Alle bogens mange personer og episoder står ikke klart i min hukommelse, og jeg har kun en svag fornemmelse af hvem hovedpersonen egentlig er. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar