søndag den 28. februar 2016

"Sverige" af Anja Duna


Titel: Sverige   Forfatter: Anja Duna   Udgivelsesår: 2014   Forlag: Forlaget Skrivetid
Læst som e-bog

Denne novelle er et anmeldereksemplar fra forfatteren

Normalt læser jeg ikke så mange noveller, så jeg var ret spændt på denne læseoplevelse. Noveller er sådan noget jeg forbinder med dansktimer i folkeskolen, og altså ikke noget jeg tænker varmt tilbage på. Man skal naturligvis passe på med at generalisere, så det var klart på tide, at jeg skulle forsøge mig med noveller igen, og jeg var derfor meget nysgerrig på, om Anja kunne ændre mit syn på genren.

Denne novelle handler om en kvinde, som går tur med sin hund i Sverige, og pludselig finder sig selv fanget i et hus hun ikke kan slippe væk fra, hvor hver dag er en fest, og de mennesker der omgiver hende ikke virker bevidste om, hvad der foregår.

Novellen er meget stemningsfuld. Det er nok dét noveller er bedst til – at sætte en stemning, frem for at fokusere på handling. Her er dog også masser af handling, men ikke på en måde, som er let at genfortælle. Det er en mystisk og lidt uhyggelig fortælling, og flere gange undervejs følte jeg mig klaustrofobisk ved tanken om at være i samme situation.  Den har nogle rigtig veludførte beskrivelser, som gør den let at leve sig ind i.


Novellen er spændende og fangede mig godt og grundigt undervejs. Siderne vendte sig selv, og jeg var underholdt og opslugt af fortællingen. Jeg er måske bare ikke så god til den slags lettere åbne slutninger, som denne novelle har. Jeg vil gerne have en forklaring på alt – hvad foregik der og hvorfor var hun fanget? Jeg hungrer efter et facit, ikke en slutning jeg selv skal tolke på. Selvom jeg følte en enorm lettelse sammen med hovedpersonen ved novellens slutning, efterlod den mig med tusindvis af spørgsmål, hvilket man selvfølgelig også kan vælge at se som en god ting. Når dét er sagt, var det en af de bedre noveller jeg har læst. Jeg blev positivt overrasket, da jeg egentlig tidligere lidt havde afskrevet noveller, men jeg kunne godt finde på at give flere noveller som denne en chance i fremtiden, for det var en ganske fin oplevelse at læse ’Sverige’.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar