lørdag den 30. april 2016

"Jeg er Pilgrim" af Terry Hayes


Titel: Jeg er Pilgrim (org. I am Pilgrim)   Forfatter: Terry Hayes   Udgivelsesår: 2016 (org. 2012)   Forlag: Ordenes By
Bogen er et anmeldereksemplar fra Force of Nature

Det er svært at bekrive kort, hvad Jeg er Pilgrim handler om, for der foregår så meget hele tiden og der er så mange historier der flettes ind i hinanden. Samtidig skal man også passe på med at afsløre for meget, for bogen er virkelig bedst, hvis man går ind til den uden at vide noget. Men overordnet set handler bogen om Pilgrim, en efterretningsagent som egentlig havde trukket sig tilbage, men som pludselig bliver hevet tilbage i tjeneste, da verden trues af et terrorangreb af apokalyptiske proportioner.

Hovedpersonens baggrundshistorie flettes sammen med virkelige historiske begivenheder, steder og personer, som får historien til at fremstå troværdig, selvom det næsten er for utroligt til at være sandt, men man sidder virkelig tilbage med en følelse af, at der er så uendeligt meget, som vi normale mennesker aldrig vil få kendskab til, men som foregår i al hemmelighed lige for næsen af os.

Som læser bliver man taget med ”behind-the-scenes” – enten har forfatteren et indgående kendskab til efterforskning og hemmelige efterretningstjenester, eller også har han en fantastisk livlig fantasi, for beskrivelserne af hemmelighedskræmmeri i de højere instanser er så gennemført, at man ikke et øjeblik stiller spørgsmålstegn ved, om det i virkeligheden er sådan det foregår.

Der er utroligt mange sidehistorier som foregår i bidder over hele verden – de giver interessante indblik i de forskellige kulturer undervejs, men det er indimellem svært at gennemskue og holde styr på deres relevans, sammenhæng og betydning for hovedhistorien. Men det hele hænger alligevel sammen på kryds og tværs, selvom man skal holde tungen lige i munden, og måske før eller siden acceptere, at man umuligt kan huske alle detaljer, men er nødt til at fokusere på det overordnede plot.

Takket være bogens detaljerigdom føler jeg, at jeg lærte en masse undervejs – små finurlige facts og historiske eller kulturelle kendsgerninger. Den er indimellem lidt detaljetung og kompakt, men samtidig enormt interessant. Den tager lang tid at læse, men man keder sig aldrig. Mange kapitler slutter med en cliff-hanger, så man er nødt til liiiige at tage et par kapitler mere før man lægger den fra sig.

Fortællerstemmen er på mange punkter kynisk, holder sig mest til kendsgerninger og tørre konstateringer, men er samtidig sarkastisk, hvilket jeg virkelig godt kan lide. Karakteren er skrevet med så stor autoritet, at man tror på hvert eneste ord. Det er fantastisk interessant og kompliceret at være inde i hovedet på Pilgrim. Han overser intet, og jeg bliver helt forpustet ved tanken om den detaljemængde han holder styr på – og som forfatteren dermed har holdt styr på. Det hele er gennemført og gennemtænkt og genialt.


Historien er skræmmende realistisk og det virker sandsynligt, at den slags trusler rent faktisk kunne blive virkelighed. Det hele er uhyggeligt logisk, og jeg bliver ret skræmt af alle de muligheder, som terrorister reelt set har i verden. I princippet kan man ikke føle sig tryg nogen steder eller på nogen måder, for myndighederne er næsten magtesløse, hvilket bogen er et glimrende eksempel på. Bogen bliver filmatiseret, og det er egentlig også tydeligt i dens opbygning, at forfatteren også skriver filmmanuskripter, for den egner sig bestemt til det store lærred, og jeg glæder mig til at se resultatet og kan kun anbefale at læse bogen!

2 kommentarer:

  1. Uh! Glæder mig endnu mere til at læse den nu, efter sådan en lækker anmeldelse! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg virkelig glad for at høre! :) det er også en rigtig spændende bog, så du kan godt glæde dig :D

      Slet