onsdag den 20. april 2016

"Lykkeridder" af Lars Damkjær


Titel: Lykkeridder   Forfatter: Lars Damkjær   Udgivelsesår: 2015   Forlag: Saxo Publish
Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren

Bogen handler om en række meget forskellige kvinder, som vi følger på skift, men som på forskellige måder krydser hinandens liv. De er tilsyneladende almindelige mennesker, lettere stereotype, men bag facaden sker der meget mere end man umiddelbart skulle tro.

Karaktererne er sjove at læse om, selvom jeg ikke brød mig særligt meget om dem som personer, hvilket jeg tror, er helt bevidst fra forfatterens side – Solvej er en tragi-komisk karakter, meget usikker og uheldig, med en typisk chick-lit personlighed og tankegang med selvbedrag, dagdrømme, klodsethed og alligevel optimisme. Ditte havde jeg det lidt svært med. Hun er ikke specielt sympatisk, men alt for opsat på selv at fremstå perfekt, uden hensyntagen til andre mennesker, som ifølge hende bare bør tage sig sammen. Brinette virker som en ganske rar person, på trods af hendes tvivlsomme valg og livsstil og evige jagt på det perfekte udseende. De er alle tre virkelig underholdende og farverige personligheder at læse om. Der er flere ting man kan relatere til og grine lidt ad. Selvom de tre hovedpersoner alle er virkelig langt fra mig personlighedsmæssigt, var der flere af deres tanker, der lige så godt kunne have været mine egne, og på den måde rammer forfatteren virkelig bredt, med utroligt sammensatte personer, på trods af, at de på overfladen virker ret stereotype og karikerede.

Det er en sjov og alvorlig bog på samme tid. Jeg kan godt lide humoren i den, især tankerne hos personerne, deres indre dialoger og kommentarer til det, der foregår omkring dem; ting man tænker, men ikke siger højt. Skrivestilen minder lidt om klassisk chick-lit, hvilket jeg godt kan lide. Jeg kan i det hele taget godt lide skrivestilen, som på overfladen er humoristisk, men gemmer på en del samfundskritik. Sproget er af og til meget direkte og hårdt, men det fungerer godt og leverer de nødvendige pointer.

Flere fjollede trends og tendenser i samfundet bliver vendt og kritiseret, nogle gange mere diskret end andre, men ofte var jeg enig i betragtningerne og samfundskritikken. Selviscenesættelse og jagten på lykke bliver især sat i fokus– eller i hvert fald jagten på, at andre skal tro, at vi er lykkelige og har det perfekte liv.

Der er enkelte passager i bogen, hvor jeg ikke helt kan se relevansen i at gøre dem så udpenslede som de er, og de kommer til at virke lidt malplacerede, men som helhed gør det ikke så meget.

Bogen er ganske underholdende, men slutningen virker utroligt brat og ufærdig. Jeg bladrede flere gange frem og tilbage for at være sikker på, at der virkelig ikke var flere sider. Historien kunne efter min mening sagtens have været fortsat og være afsluttet lidt mere afrundet og konkluderende, da både handlingsforløbet og den bratte slutning kom som en overraskelse for mig – men det er helt sikkert en smagssag.


Alt i alt er det dog en rigtig fin og underholdende læseoplevelse, som også giver masser af stof til eftertanke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar