torsdag den 19. maj 2016

"Dronningen af Tearling" af Erika Johansen


Titel: Dronningen af Tearling (org. The Queen of the Tearling)   Forfatter: Erika Johansen   Udgivelsesår: 2016 (org. 2014)   Forlag: People’s Press
Bogen er et anmeldereksemplar fra People’s Press

Jeg havde tårnhøje forventninger til Dronningen af Tearling, både fordi den har været virkelig hypet på de sociale medier, men også fordi selveste Emma Watson anbefaler den – så kan det jo næsten kun være godt. Jeg blev bestemt ikke skuffet, nærmere blæst bagover, da mine forventninger blev indfriet og jeg blev sendt ud på et fantastisk læseeventyr.

Bogens udseende fortjener også et ord med på vejen inden den egentlige anmeldelse – det er muligvis den flotteste bog, der er udgivet indtil videre i år, og er virkelig bogskønhed, når det er bedst. Det skruede forventningerne til indholdet endnu længere op, men passer så godt til historien og stemningen.

Historien fangede mig som læser og min nysgerrighed lige fra start, og gav mig lyst til at læse videre og lære mere om Tearling-universet og Kelsea. Selv nu, efter sidste side er vendt, kan jeg næsten ikke vente med at få fat i efterfølgeren.

Bogen handler om Kelsea, en 19 årig pige, som er opvokset langt fra sit kongerige, for at være i sikkerhed fra alle dem, som vil hende til livs. Pludselig skal hun forholde sig til at være dronning, med alt hvad der følger af magt, rejser og hemmeligheder. Samtidig skal hun finde ud af hvem hun er, opsnuse detaljer fra sin fortid, og gennemskue hvem hun kan stole på. Både Den Røde Dronning, hendes onkel, og andre trusler lurer.

Det er et spændende og helt fantastisk eventyr. Der er ikke action på hver eneste side, men man holdes alligevel tryllebundet af det strategiske magtspil og politikken og de korte glimt af Kelseas og Tearlings historie.

På bogens bagside kalder en anmelder bogen for en blanding af Hunger Games og Game of Thrones, hvilket jeg synes, er en meget dækkende beskrivelse, som rammer stemningen i bogen og genren virkelig godt. Det er en blanding af fantasy og dystopi, både Young Adult, men samtidig også til en lidt ældre målgruppe, hvilket afspejles i både sprog og handling.

Det er skønt med en så utroligt selvstændig og sej hovedperson, som virker meget moden og intelligent, tager sine egne beslutninger, men samtidig også står til ansvar for konsekvenserne. Kelseas fokus på retfærdighed og menneskerettigheder er utroligt vigtigt, mens hun udforsker sine evner som leder og den magi hun og den magiske safir om hendes hals besidder. Hendes kærlighed til bøger og vigtigheden af litteratur understreges af manglen på samme i det dystopiske samfund, og gør hende til en endnu mere relaterbar karakter.

Det er hjerteskærende at læse om undertrykkelsen af befolkningen, som led i et korrupt politisk system og magtspil. Til gengæld er det opløftende at læse om, hvordan hun som landets nye dronning forsøger at redde befolkningen fra sult og undertrykkelse. I det hele taget er det virkelig interessant at læse om samfundsforholdene i det dystopiske samfund, som bogen skildrer. Jeg savner næsten endnu mere baggrundshistorie og flere detaljer. Det er vores samfund, et sted ude i fremtiden, men der er sket noget, som indtil videre kun omtales som Udvandringen, som har sat verden tilbage til en form for middelalderlig tilstand, hvor det meste teknologi og videnskab er gået tabt. Det er lidt uklart hvad der præcis er sket med vores verden, men det virker til, at Kelsea er lige så uvidende som læseren, og man får brudstykker af puslespillet i takt med, at hun ligeledes bliver informeret. Svar på disse spørgsmål er noget af det, jeg glæder mig mest til ved at læse videre i serien.


Dronningen af Tearling er en fantastisk fortælling, som kombinerer mange af mine yndlingselementer på bedste vis. Jeg slugte bogen og vil så uendeligt gerne have mere. Jeg kan næsten ikke vente med at læse næste bog i serien, eller at se filmatiseringen med Emma Watson i hovedrollen. Det kan næsten kun blive godt med så lovende en start, som denne bog er!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar