tirsdag den 17. maj 2016

"Forbandede kærlighed" af Colleen Hoover


Titel: Forbandede kærlighed (org. Ugly Love)   Forfatter: Colleen Hoover   Udgivelsesår: 2016 (org. 2014)   Forlag: Lovebooks
Bogen er et anmeldereksemplar fra Lovebooks

Jeg har længe gerne villet læse noget af Colleen Hoover, da jeg har hørt så meget godt om hendes bøger. Jeg plejer generelt at være ret glad for den type bøger, som hun skriver, og denne var ingen undtagelse.

Jeg har læst bogen her i maj måned, hvor Lovebooks afholder en readalong under #forbandedekærlighed, hvor man kan følge med i andres læsning af bogen. Det gør det hele lidt hyggeligere, at have nogen at dele læseoplevelsen med, og det er skønt at se, hvad andre synes og hvilke passager i bogen de fremhæver. Du kan sagtens nå at være med endnu, så jeg kan kun anbefale at få anskaffet et eksemplar af bogen, for den er virkelig god. 

Forbandede kærlighed handler om Tate, som flytter ind hos sin bror Corbin i San Francisco, hvor hun helt fra start bliver draget af hans ven og nabo, Miles. Tiltrækningen synes at være gengældt, men det bliver dog hurtigt tydeligt, at Miles har en mørk og hemmelig fortid, som stadig hjemsøger ham og gør deres forhold meget kompliceret.

Jeg er vild med, at bogen ikke giver alt fra sig med det samme, men kun langsomt afslører hvad den skal, i det helt rette tempo, som gør den umulig at lægge fra sig. Den er lige tilpas pirrende, både med hensyn til udviklingen af deres forhold, men også den måde hvorpå vi løbende oplever Miles’ forhistorie sammen med ham, og får en forståelse for, hvordan han er blevet til den person, han er.

Tate virker utroligt sød, intelligent og nem at holde af. Og det er svært at lade være med at forelske sig bare en lille smule i Miles, for han er lidt af en drømmefyr – i hvert fald udadtil. Efterhånden som handlingen skrider frem, er det tydeligt, at der sker så meget mere bag facaden, og der var enkelte episoder, hvor jeg ikke brød mig om hans måde at handle på. Det bidrog dog helt sikkert til at gøre historien endnu mere interessant, og viser tydeligt, hvor ødelagt han er, på trods af, at han inderst inde dybest set er han en helt fantastisk fyr. Selvom forholdet mellem Miles og Tate i starten kun er bygget på sex, tager det ikke overhånd i forhold til fortællingen. Det fylder selvfølgelig meget, men det er stadig deres historie og følelser der er i fokus, og det kunne jeg rigtig godt lide.


Bogens to kærlighedshistorier rører en virkelig dybt. Man føler selv smerten dybt under læsningen og det er imponerende, hvor hjerteskærende en historie det er lykkedes Colleen Hoover at skabe, og hvor tydeligt hun viser, at kærlighed ikke altid er smuk, men at den kan være det, hvis man giver den lov. Da sidste side var vendt, krævede det en dyb indånding, men hvor er jeg glad for, at jeg har læst den. Den er både tragisk og fantastisk på samme tid, og det er den slags bog, som vil hjemsøge mig, og som jeg vil vende tilbage til. En varm anbefaling herfra.

2 kommentarer:

  1. Okay, jeg bliver snart NØDT til at læse noget af Colleen Hoover! Hendes skriverier lyder jo helt fantastiske, og det er så svært ikke at blive begejstret af alle de strålende anmeldelser hun får med på vejen. Forbandede kærlighed kunne i hvert fald godt være et bud på en bog, som jeg bliver nødt til at kaste mig over :)

    // www.moonlitmadness.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg helt sikkert, at du skal :) 'Forbandede kærlighed' er den eneste bog, jeg har læst af hende indtil videre, men jeg skal i hvert fald også have læst hendes andre bøger. Jeg kan varmt anbefale 'Forbandede kærlighed'! :)

      Slet