mandag den 30. maj 2016

"Verdens heldigste kvinde" af Jessica Knoll


Titel: Verdens heldigste kvinde (org. Luckiest Girl Alive)   Forfatter: Jessica Knoll   Udgivelsesår: 2016 (org. 2015)   Forlag: Politikens Forlag
Bogen er et anmeldereksemplar fra Politikens Forlag

Bogen handler om Ani, som gennem massiv selviscenesættelse udadtil har det perfekte liv, det perfekte job og den perfekte forlovede. Alt er dog langt fra som det ser ud, og som det typisk forholder sig indenfor domestic noir genren, gemmer der sig masser af mysterier og hemmeligheder om hendes fortid under overfladen.

Gennem Anis tanker gør bogen på mange måder op med den stereotype forestilling om den perfekte, succesfulde og heldige kvinde. Der er ikke noget heldigt over Ani – hun har arbejdet benhårdt og ofret sig for alt hvad hun har, og som andre fejlagtigt tror, at de ønsker sig. De færreste ville nok ønske sig Anis fortid eller liv hvis de vidste hvad det i virkeligheden koster, både materialistisk og personligt. Bogen piller det perfekte liv fuldstændigt fra hinanden, stykke for pinefulde stykke, men det er sært fascinerende, og man får det pludseligt lidt bedre med sit eget, i sammenligning, kedelige og middelmådige liv.

Ani er ikke specielt sympatisk, men interessant. Hun er kynisk, beregnende og manipulerende, og jeg brød mig ikke så meget om hende, men det tror jeg egentlig heller ikke at det er meningen, at man skal. Langsomt voksede hun dog på mig, ved ganske små ting, handlinger, observationer og tanker hun gør sig om verden og ikke mindst andre mennesker. Hendes opførsel er en forsvarsmekanisme mod andre menneskers afstumpede opførsel, som hun alt for ofte har været vidne til. Det er blevet en måde for hende at overleve på.

Der hintes helt fra start til, at alt nok ikke er helt som det skal være, men at der lurer noget under overfladen. Jeg blev straks nysgerrig efter at finde ud af, hvad det kunne være. Tilsyneladende ved alle omkring Ani, også fremmede, hvad der er sket, men vi som læsere får det kun serveret i små bidder og glimt. Der er flashbacks til hendes fortid, og hendes livshistorie er både spændende og medrivende. Jeg vidste slet ikke, hvad jeg skulle forvente, men den drejning bogen tog, havde jeg absolut ikke set komme, og jeg blev faktisk først lidt skuffet over, at det var dén afsløring jeg havde ventet på. Jeg synes ikke helt, at det var det, bogen havde lagt op til. Det begyndte dog at give mere mening, efterhånden som flere detaljer blev tilføjet, og til sidst fungerede det fint. Vi genoplever de sidste dele af historien sammen med Ani, da hun vender tilbage til stedet, der spøger i hendes erindring, og alt falder efterhånden på plads.

Det jeg havde det sværest med, var den offerrolle begivenhederne pludselig sætter Ani i, hvor jeg hele tiden havde svært ved at regne ud, om jeg skulle have ondt af hende, fordi hun efter alt hvad hun har været igennem stadig ikke er lykkelig, eller beundre hende, for alt det hun trods alt har opnået. Der er ingen tvivl om, at hun er en stærk kvindelig hovedperson, om end hendes metoder er tvivlsomme, og hun nok ikke er nogen ideel rollemodel. Hun viser dog i hvor høj grad man selv kan være herre over, hvordan andre opfatter én og at man til hver en tid kan genopfinde sig selv – indtil fortiden indhenter én, og det gør den før eller siden.

Selvom bogen var virkelig spændende og medrivende, synes jeg, at den ændrede sig for drastisk i forhold til dens udgangspunkt. Den startede som en slags mystisk chick-lit og endte næsten i en form for psykologisk krimi. Jeg savnede måske også mere nutidsdrama og ikke kun fortidsdrama. Jeg var alligevel fanget og underholdt hele vejen igennem, så den fungerede overordnet set ganske godt.  


Den bliver filmatiseret af Reese Witherspoon, og det tror jeg virkelig, at den egner sig godt til. Jeg glæder mig i hvert fald til filmatiseringen, og kan bestemt anbefale at læse bogen inden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar