onsdag den 27. juli 2016

"De smukkeste" af Karin Slaughter


Titel: De smukkeste   Forfatter: Karin Slaughter   Udgivelsesår: 2016 (org. 2015)   Forlag: HarperCollins Nordic

Bogen er et anmeldereksemplar fra HarperCollins Nordic

Normalt er jeg ikke den store krimilæser, men indimellem, og faktisk især om sommeren, nyder jeg gerne en krimi eller to som afveksling fra de genrer, jeg primært læser. Nu lover forsiden af De smukkeste godt nok, at det er en psykologisk thriller, men jeg vil mene, at den også lægger sig godt op af krimigenren.

Navnet Karin Slaughter er virkelig perfekt til en krimiforfatter, men det skruer også forventningerne næsten urimeligt højt op fra start, især sat sammen med det faktum, at flere af hendes bøger er prisbelønnede, inklusiv De smukkeste. Men det er også en både god og spændende bog!

Bogen handler om søstrene Claire og Lydia, som er vidt forskellige. Claire lever et overklasseliv med sin mand Paul, mens Lydia lige akkurat har kæmpet sig op til middelklassestatus efter en blakket fortid som narkoman. Deres søster forsvandt på mystisk vis sporløst for mere end tyve år siden, og alle minderne om den tid hvirvles op igen, da en 16-årig pige forsvinder. Kort efter bliver Claires mand Paul myrdet for øjnene af hende. Lydia og Claire har ikke haft kontakt i 18 år, tilsyneladende på grund af Paul, men det er ironisk nok hans død, der bringer dem sammen igen. Da Claire gennemgår Pauls computer finder hun masser af mørke hemmeligheder, som lige så langsomt kommer op til overfladen. Lydia og Claire følger alle de spor de kan finde for at afsløre sandheden om Paul og andre dystre hemmeligheder. Der er både mysteriet med Julias forsvinden, den nylige sag med den forsvundne 16-årige Anna, og mysteriet med mordet på Paul og hans aktiviteter op til sin brutale død – det hele er flettet sammen på kryds og tværs i historien og der er masser af detaljer og ledetråde kastet ud over bogens sider, så man ikke kan lade være med at forme sine egne teorier undervejs.

Det psykologiske aspekt af bogen er også meget interessant, og viser, hvordan det er muligt at leve et dobbeltliv, hvor meget man kan skjule og hvor lidt man måske i virkeligheden kender de mennesker tættest på én. Det er ekstra nervepirrende, fordi de alle udadtil er ganske normale mennesker, men som alle gemmer på meget mere under overfladen, og man kan i princippet aldrig vide hvem man kan stole på, eller hvor forskruede folk i virkeligheden er, når deres mørke side kommer frem.

Familie er et stort tema i bogen. Hovedfokus er på hvordan tragedie og manipulation kan splitte en ellers normal og lykkelig familie ad, og hvor vigtigt det er at tilgive og lære at stole på folk igen. Fortællervinklen skifter mellem Claire og Lydia i nutiden, og deres afdøde far i fortiden, hvor han gennem sin dagbog i brevform fortæller til deres forsvundne søster Julia, hvordan familien har haft det efter hendes forsvinden. Han fortæller om efterforskningen, spekulationer, sorg, og hvordan de  hver især enten er eller ikke er kommet videre. Disse breve giver et tydeligt billede af, hvordan det hele har påvirket dem, og det er interessant at se det hele fra flere forskellige sider og perspektiver.

Der er spænding og mystik fra start, og jeg var med det samme revet med. Den mindede mig om, hvorfor jeg før i tiden var så vild med at læse krimier og psykologiske thrillers, for genren kan helt klart noget, hvilket dens generelle popularitet også vidner om. Der er dog nogle ret voldsomme og ubehagelige scener og beskrivelser, som i kontrast til min genfundne begejstring for krimigenren samtidig mindede mig om, hvorfor jeg i sin tid helt holdt pause fra at læse krimier. Bogen er bestemt ikke for sarte sjæle med sine indimellem meget detaljerede og maleriske beskrivelser af vold og tortur. 


Der er lagt op til, at alle de forskellige mysterier i bogen har en forbindelse til hinanden og slutningen samler op på det hele på en god og gennemført måde. Jeg manglede måske en lidt større finale, men jeg blev ikke som sådan skuffet, for alle spørgsmål blev besvaret. Bogen skal læses for spændingens skyld, og jeg er sikker på, at de fleste krimifans vil elske den!

2 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med dig i, at nogle af scenerne simpelthen bare var for ubehagelige. Synes ikke jeg er sart, men synes nogle af scenerne er skrevet alt for detaljeret til at man har lyst til at læse dem. Men ellers er det jo en spændende bog, som virkelig holder en fanget :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for, at du er enig - nogle af scenerne var ret voldsomme. Men helt sikkert en spændende bog! :)

      Slet