fredag den 12. august 2016

"Det er ikke mig, det er dig" af Mhairi McFarlane


Titel: Det er ikke mig, det er dig (org. It’s Not Me It’s You)   Forfatter: Mhairi McFarlane   Udgivelsesår: 2016 (org. 2014)   Forlag: HarperCollins Nordic
Bogen er et anmeldereksemplar fra HarperCollins Nordic

Jeg var rigtig glad for Mhairi McFarlanes anden bog, Fra og med dig, som jeg har anmeldt her. Derfor havde jeg ret store forventninger til Det er ikke mig, det er dig, og dem levede den heldigvis op til!

Da Delia og hendes kæreste Paul fejrer tiårsdag, frier hun til ham. Hun kan godt mærke, at det ikke går helt som hun havde håbet, da han uentusiastisk indvilger i at gifte sig med hende, men hun havde aldrig regnet med, at han ville være hende utro. Det finder hun ud af, da han i panik kommer til at sende en sms til hende, som skulle have været til den anden kvinde. Delias liv ændrer sig fra det ene øjeblik til det andet, da hun for at komme væk fra det hele flytter fra Newcastle og hjem til sin bedste veninde Emma i London. Her får hun et tvivlsomt job, hvor hun skal skrive løgnagtige pressemeddelelser og en rival, som måske slet ikke er så slem alligevel.

Bogen tager fat i ting som onlineopførsel, da Delia gennem arbejdet støder på den mystiske PN, som hun udvikler et online venskab med, samt forskellen på at date når man er i 20erne og 30erne. I sin fritid bearbejder Delia sine oplevelser ved at skrive på en tegneserie. Jeg er vild med tegneserieillustrationerne, som Delia laver af sin egen situation og som er inkluderet i bogen. Delia er en utroligt farverig, kreativ og cool personlighed, som jeg nød at stifte bekendtskab med. Også hendes søde hund, Parsnip, smeltede mit hjerte.

Jeg kan godt lide hvordan Mhairi McFarlane tager fat i realistiske hverdagssituationer og -bekymringer og behandler dem på en humoristisk, men alligevel tankevækkende måde. Delia er en helt almindelig kvinde, med helt almindelige problemer. Der er ikke noget hokus pokus, og der bliver ikke pyntet unødvendigt på noget. Tingene har selvfølgelig en tendens til at løse sig ligegyldigt hvor sort det ser ud, men sådan skal det også helst være i romantiske komedier.

Titlen rammer perfekt, da bogen fokuserer på, at Delia skal nå frem til en erkendelse af, at det ikke er hende, der er noget galt med. At det ikke er hendes skyld, at hendes kæreste er en utro nar, eller at folk på hendes arbejde er nogle idioter. Nogle gange kan man ikke kontrollere andre menneskers opførsel, men det betyder ikke, at man skal straffe sig selv. Mange har en tendens til at give sig selv skylden for ting, som er fuldstændig ude af deres kontrol, fordi de er bange for, at de ikke er gode nok. Men det er de, og det er et rigtig fint budskab, som bogen kommer med.

Jeg kan ikke lade være med at sammenligne denne bog med den anden Mhairi McFarlane bog jeg har læst, Fra og med dig, for i stilen minder de ret meget om hinanden, hvilket er en god ting. Jeg kan rigtig godt lide, når forfattere har en bestemt stil, så man ved nogenlunde hvad man kan forvente, og træffe et sikkert valg, når man er i humør til en bestemt slags bog. Og med sjov og underholdende chick-lit rammer Mhairi McFarlane altså plet.


Det er ikke mig, det er dig er nemlig både sjov, hyggelig, romantisk og alvorlig på de helt rigtige tidspunkter, og jeg nåede både at grine og græde undervejs. 


2 kommentarer:

  1. Jeg kunne heller ikke lade være med at sammenligne de to bøger, og overraskende nok kunne jeg faktisk bedst lide "Fra og med dig", hvilket jeg slet ikke havde forventet. Jeg syntes desværre at den her bog blev en for rodet historie, fordi den gabte over alt for meget både mht. IT-hacking, utro kæreste, tvivlsom PR og nærmest en spionværdig USB-bytning. Det blev bare for meget for mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, der foregik virkelig mange forskellige ting! Jeg synes dog, at det meste af det var meget underholdende :) men ja, ideelt set burde hun nok have udvalgt nogle få elementer at fokusere på, i stedet for alt på én gang, for fx hele jobsituationen og den spionagtige del løste sig næsten for brat :)

      Slet