torsdag den 4. august 2016

"Fra og med dig" af Mhairi McFarlane


Titel: Fra og med dig (org. Here’s Looking at You)   Forfatter: Mhairi McFarlane   Udgivelsesår: 2016 (org. 2013)   Forlag: HarperCollins Nordic

Bogen er et anmeldereksemplar fra HarperCollins Nordic

Dette er faktisk en bog, jeg flere gange har overvejet at klikke hjem på engelsk, så jeg blev simpelthen så glad, da HarperCollins Nordic valgte at udgive den på dansk. I denne omgang har de udgivet to af Mhairi McFarlanes bøger – denne, og Det er ikke mig, det er dig, som jeg også glæder mig til at læse. Der er skinnende guld på bogryggene og forsiderne er så flotte og passer så fint sammen, og der er endda planer om at udgive endnu to af hendes bøger på dansk i 2017.

Fra og med dig er letlæselig og humoristisk chick-lit, måske lettere forudsigelig, men sød og opløftende, og passer perfekt til sommerferielæsning. Anna er en virkelig sympatisk hovedperson, som de fleste af os nok kan relatere til på mange punkter. Hun er skønt sarkastisk og virkelig intelligent. Hendes indre monologer er ret underholdende, men samtidig indsigtsfulde og giver stof til eftertanke.

Anna blev mobbet i skolen, og nu som voksen, efter alle de år, hænger den usikkerhed stadig ved. Hun er single i London, og som så mange andre, er hun på jagt efter den store kærlighed, men hun har ikke det store held med de fyre, hun møder. Hun ser med angst frem til skolejubilæet og den forestående genforening med sine gamle klassekammerater, som gjorde livet så surt for hende dengang. Især James, skolens mest populære fyr, som hun egentlig havde været forelsket i, indtil han ydmygede hende på det groveste. Da de pludselig skal arbejde sammen, virker det som alletiders chance for at starte på en frisk. Fortællervinklen skifter indimellem til James, og tilsyneladende har han forandret sig fuldstændigt siden teenageårene, men spørgsmålet er, om Anna kan lægge fortiden bag sig og turde stole på ham. Selv har hun forandret sig så meget, at han faktisk slet ikke genkender hende.

Jeg kan rigtig godt lide humoren i bogen. Især situationerne med katten Luther fik mig til at grine højt flere gange, og jeg er sikker på, at alle katteejere vil kunne forstå hvorfor.

Jeg tror, at det for mange er en ret basal drøm, og en af grundene til at Mhairi McFarlane rammer plet med denne bog, at have et ønske om at vise fortidens plageånder, at ”the joke’s on you, I turned out fabulous”. Det er nemt at relatere til, at have lyst til at bevise overfor folk, at man trods deres tidligere manglende tiltro til én, rent faktisk har klaret sig og er blevet et fantastisk menneske. At de skal se, at de tog fejl, selvom man absolut ikke skylder dem noget og burde være ligeglad med deres mening.

Her bliver det måske lidt spoiler-ish, men i virkeligheden kan de fleste nok godt regne ud hvilken retning bogen går i. Dog føler jeg, at det er lidt problematisk, at James pludselig bliver vild med Anna, fordi hun er blevet smuk, når han var så led mod hende i skolen. Hele feel-good og powergirl delen havde måske fungeret bedre, hvis Anna stadig så ud som hun gjorde dengang, så bogen ikke signalerer, at kærlighed, eller bare ganske almindelig respektfuld opførsel, skal handle om udseende. Det er selvfølgelig en feel-good historie, at Anne har overvundet sin overvægt, er gået fra den grimme ælling til at være den smukke svane, men det sender et lidt underligt signal, at James slet ikke kan genkende hende, og så forelsker sig i hende. Det er selvfølgelig også en feel-good historie, at James har forandret sig fra at være en modbydelig og led teenagedreng, til en sød og moden voksen mand, men det hele går lidt for meget op i at understrege, at Anna plejede at være grim, og nu er hun smuk. Det hele afhænger selvfølgelig af, hvor meget man lægger i det. Hvis jeg ser fuldstændigt bort fra det, er det en virkelig god bog, som underholdt mig hele vejen igennem. Men hvis jeg skal tage kritiske briller på, ville jeg påtale netop dén problematik. Det gør mig lidt trist, at vinklen tilsyneladende skal være, at Anna før var tyk og ulykkelig, men at nu da hun har tabt sig og er blevet smuk, flasker tingene sig for hende. På trods af fortidstraumer og usikkerhed finder hun sin store kærlighed, endda i den fyr, der gjorde livet surt for hende dengang, men som pludselig opdager hvor fantastisk hun er, efter at hendes udseende har ændret sig så meget, at han ikke engang kan kende hende.


Det kan sikkert læses og opfattes på mange andre måder, og måske lægger jeg for meget i hele den overfladiske del, men det er mine umiddelbare tanker om det (jeg vil meget gerne høre jeres tanker om det, hvis I har læst bogen J ). Jeg tror egentlig ikke, at det har været intentionen med bogen at signalere, at det kun er smukke mennesker, der er succesfulde, men sådan kommer det hurtigt til at virke med de gentagne beskrivelser af Annas udseende før og nu. Jeg tror derimod, at forfatterens intention har været netop at gøre op med overfladiskhed og fortidens spøgelser, det er bare kun delvis lykkedes. På trods af dette kritikpunkt, kunne jeg dog ikke lade være med at holde af bogen og dens personer, og lade mig rive med og sukke over den romantiske del. Jeg var rigtig godt underholdt, for det er virkelig sjov og hyggelig læsning, og jeg glæder mig meget til at læse mere af Mhairi McFarlane.

4 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig virkelig til at læse den. Jeg har netop færdiglæst "Det er ikke mig, det er dig", og sjældent har chik-lit underholdt mig så godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder skønt, den går jeg faktisk i gang med lige nu :) De her bøger passer simpelthen så perfekt til sommerferiestemning :) Jeg håber, at du bliver lige så glad for 'Fra og med dig'.

      Slet
  2. Advarsel! Afslørende kommentar!
    Jeg er lige blevet færdig med Fra og med dig og jeg har det akkurat lige som dig med fedme-grim og tynd-lækker scenariet. Jeg synes også det var lidt uheldigt at forfatteren valgte den vinkel, men det er dog stadig en sød historie. Jeg kunne måske godt tænke mig at Anna, var endt op med en anden sød mand og ikke den, der mobbede hende og ikke kunne genkende hende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, helt sikkert :) Det ville have været rigtig fint, hvis hun var endt op med en anden sød mand, og havde sat James på plads på den måde. Men du har ret i, at det heldigvis stadig er en sød historie :)

      Slet