onsdag den 7. juni 2017

"Fortid er alt jeg har" af Adam Silvera


Titel: Fortid er alt jeg har (org. History Is All You Left Me)   Forfatter: Adam Silvera   Udgivelsesår: 2017   Forlag: Gyldendal

Bogen er et ekslusivt forhåndseksemplar fra Gyldendal. Den endelige udgave udkommer d. 15. juni

I Fortid er alt jeg har følger vi Griffin. Hans ekskæreste Theo er død. Han var Griffins store kærlighed, hans yndlingsmenneske, men var flyttet til vestkysten for at gå på college og starte et nyt liv. Her havde han fået en ny kæreste, Jackson, som Griffin møder til begravelsen, og de to finder et fælles ståsted i sorgen over Theo, som var splittet mellem de to. De støtter hinanden gennem sorgen, men fastholder på en måde også hinanden i den destruktive måde de begge håndterer det på. De to er de eneste, der kendte Theo på den måde og kan mindes ham sammen når de kommer ud over jalousien, rivaliseringen og usikkerheden.

Det er ikke en actionfyldt historie. Tempoet er lavt, men det giver tid til refleksion over de dramatiske og tunge tanker der sættes i gang. Kapitlerne skifter mellem fortid og nutid. I fortiden får vi historien om Theo og Griffin, fyldt med kærlighed og humor, mens nutidskapitlerne er gennemsyret af en altomsluttende sorg, fortalt til Theo af Griffin, som om han er i et parallelt univers hvor han kan høre ham. Griffin har en form for ocd og tvangstanker, og jeg kan rigtigt godt lide hvordan det er beskrevet på en måde, så man forstår præcis hvordan han har det og hvordan det påvirker ham psykisk hver eneste dag. Man kommer helt ind under huden på Griffin, og det hele er utroligt ærligt.

Bogen skildrer sorg, følelser og tanker meget detaljeret og præcist, især hvor kompliceret, nuanceret og forskellig sorg er fra person til person. Det er rørende og hjerteskærende, for Theo dør alt for ung, og det er uendeligt svært for dem han har efterladt at komme videre. Alle forhold i bogen er mere eller mindre destruktive. Griffin vil ikke erkende at Theo er væk og bliver ved med at holde fast i fortiden og kan ikke finde ud af, hvad han skal stille op med sin nutid og fremtid. Griffin gennemtænker sine minder om Theo, for som han siger ’Fortid er alt jeg har’ og den slipper han ikke igen.

Karaktererne har virkelig meget personlighed, og deres nørderi er så fint med masser af referencer til Harry Potter og Star Wars. De er ikke perfekte, men det er deres uperfekthed der gør dem fantastiske. Jeg blev vred på Theo, jeg blev vred på Griffin, Jackson og Wade. Men jeg elskede dem også lidt alligevel, på hver deres måde. Det er altså imponerende at skrive karakterer, der bringer så mange modsatrettede følelser op i én. Desuden er skildringen af homoseksualitet virkelig god og unik. Det er ikke det faktum at de er homoseksuelle, der er i fokus, det er blot en selvfølgelig del af historien, og det handler ikke om den modstand og fordomme der ofte følger med, som det ellers så ofte gør i ungdomsbøger, hvilket naturligvis også er vigtigt. Det er fantastisk at det er den vinkel, der er valgt, for i virkeligheden betyder det ikke noget hvilken seksualitet karaktererne i bogen har, det er ikke dét de skal forholde sig til eller finde deres identitet i. Det er kærlighed og sorg der er i fokus.

I starten af bogen følte jeg den ikke helt, men jeg tror at det har noget at gøre med, at Theo er død fra starten, inden man lærer ham at kende. Derfor føler man kun tabet gennem Griffin og Jackson, og Theo er stadig i live i fortidskapitlerne og Griffins parallel univers, så det føles ikke som om man har mistet en karakter før længere henne i historien, hvor det til sidst går op for én at Theo virkelig er væk. Historien tog også en overraskende drejning hen mod slutningen, men det fungerede virkelig godt.


Alt i alt var det en virkelig god bog, som tager en masse tunge og vigtige emner op, men har også masser af varme, humor og håb, så det hele ikke bliver så tungt og trist. Jeg vil klart anbefale den, og jeg glæder mig selv til at læse mere af Adam Silvera!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar