onsdag den 9. august 2017

"Os to på fredag" af Abbi Glines


Anmeldereksemplar
Titel: Os to på fredag (org. Until Friday Night)   Forfatter: Abbi Glines   Udgivelsesår: 2017 (org. 2015)   Forlag: Turbine

Bogen er et anmeldereksemplar fra Turbine

Dette er en bog, som jeg var utroligt spændt på, og også en lille smule bange for, at gå i gang med at læse. Jeg var desværre ikke så vild med de to andre Abbi Glines bøger jeg har læst, Alt for mange hemmeligheder og Alt for tæt på, som jeg har anmeldt her og her. Da de to var New Adult, havde jeg et spinkelt håb om, at jeg måske ville synes bedre om Abbi Glines’ Young Adult bøger, som Os to på fredag er. Heldigvis fik jeg ret, og det lader til, i hvert fald for mig, at Abbi Glines er bedre til denne målgruppe. Bogen er i øvrigt første del af ’Field Party’-serien, men kan sagtens læses som en standalone.

Bogen handler om Maggie, som flytter ind hos sin onkel, tante og fætter Brady. Brady er på skolens football hold, som bliver hyldet overalt i byen, og er venner med alle skolens mest populære og tilsyneladende overfladiske teenagere, inklusiv West. Der er dog meget mere bag facaden hos West, som må skjule hvor alvorligt kræftsyg hans far er. Maggie har bestemt sig for ikke længere at tale efter en traumatisk oplevelse, og hun bliver hurtigt kendt som den nye stumme pige. West og Maggie har et uforglemmeligt øjeblik til en fest og kan ikke få hinanden ud af hovedet. De mødes igen og Maggie begynder at tale, da hun kan genkende sin egen smerte i West. De betror sig til hinanden og kan være fælles om og relatere til hinandens problemer.

Bogens vigtigste temaer er familie, sorg og kærlighed og den virker dybere end Glines’ øvrige bøger. Den er utroligt gribende, medrivende og rørende. Jeg kan virkelig godt lide Maggie og West, og selvom jeg ikke skal sammenligne for meget med de to tidligere oplevelser jeg har haft med Glines, hvor stort set alle karaktererne irriterede mig, er det i Os to på fredag lykkedes hende at skabe relaterbare og likeable personligheder, selvom der stadig ind imellem er et lidt overfladisk fokus, som dog vejes op af bogens dybere temaer.

Maggie er sød og nem at holde af, og under idiot-facaden er West også god nok. Selvom han ikke altid håndterer sin smerte så godt og ender med at være direkte ondskabsfuld, så er det ikke utilgiveligt, hans situation taget i betragtning. Alle personerne fremstår som menneskelige, inklusiv fejl og mangler. De skiftende synsvinkler mellem Maggie og West fungerer rigtig godt og giver en god forståelse for begges situationer og tanker.

Der er en masse drama omkring high school football holdet, som bogen og byen centrerer sig om. Ikke kun teenage drama, men også small town voksen drama, som man ikke kan lade være med at lade sig rive med af. Og derudover er der selvfølgelig hele grunden til at Maggie er kommet til byen, som er noget mere hardcore end man ellers ser i ungdomsbøger. Det er længe et mysterie hvad der præcis er sket, og den spænding driver også historien frem, så man grådigt læser videre.

Hen mod slutningen introduceres en ny person, som kommer tilbage til byen og der har åbenbart været noget drama i forhold til nogle af vennerne i fortiden, som vi så ikke får mere at vide om, hvilket undrede mig en del, og virkede uafsluttet på en mærkelig måde. Det bliver nævnt i forbifarten og der lægges lidt op til, at der skal komme mere ud af det, men det gør der ikke. Det giver selvfølgelig stof til næste bog, men så havde det måske fungeret bedre at fremstille det som en slags cliffhanger, for på nuværende tidspunkt er det ikke nævnt nok til at gøre én interesseret, nærmere bare undrende. Så vidt jeg har forstået, handler næste bog i serien om samme by og samme personer, men ikke med Maggie og West i hovedrollerne. Deres historie er afsluttet og afrundet i denne.

Jeg har stadig lidt et issue med hvor besidderiske og kontrollerende Abbi Glines’ mandlige hovedpersoner er. Det er ikke så slemt med West i starten, men jeg bryder mig ikke så meget om den måde han udvikler sig på. Maggie derimod gennemgår en fantastisk udvikling og går fra at være en meget forsigtig, stille og naiv pige til at være en selvsikker og moden hovedperson, der tager fornuftige beslutninger og passer på sig selv.


Der er store følelser på spil i denne bog, både i forhold til kærlighed, familie og tragedier. Jeg kunne ikke undgå at blive rørt og påvirket, og jeg er virkelig glad for, at jeg ikke afskrev Abbi Glines’ forfatterskab helt efter to knapt så gode oplevelser, for med Os to på fredag beviser hun, at hun har så meget mere at byde på, og jeg glæder mig til at læse mere.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar