søndag den 17. februar 2019

Tips til at læse mere



Jeg har de seneste år læst langt over 100 bøger om året, og der er ofte folk, der undrer sig over, hvordan det kan lade sig gøre at læse så meget og samtidig også have tid til fuldtidsjob, venner, familie og andre interesser. Jeg tænker, at jeg ligger meget gennemsnitligt indenfor bogbloggerverdenen, når det gælder antallet af læste bøger, og jeg bilder mig ikke ind, at jeg har opfundet den dybe tallerken med disse tips. Men her er i hvert fald nogle råd til, hvad der fungerer for mig og har været medvirkende til, at jeg får læst så mange bøger, som jeg gør. Dermed ikke sagt, at det skal være en konkurrence om at læse mest på kortest tid, men klassikeren So many books, so little time er jo ikke opfundet for sjov, så vi vil nok alle sammen gerne optimere vores læsetid for at få mest muligt ud af dem.

·         Prioritér læsning. Dette er nok det vigtigste og mest indlysende ’tip’. Prioritér læsningen, sæt tid af til den, gør den til en vigtig og integreret del af din hverdag – så stiger antallet at læste bøger lige pludselig.

·         Læs flere bøger på én gang. Det her var faktisk ikke noget, jeg gjorde førhen – jeg er først for alvor begyndt at gøre det indenfor måske det seneste halve år, men det har virkelig gjort en forskel ikke kun at være låst fast af én bog, men derimod at kunne skifte lidt mellem dem, alt efter hvad jeg har lyst til – så er der nogle gange større sandsynlighed for, at jeg får læst, hvis jeg ikke går rundt med tankegangen om, at en bestemt bog er nødt til at vente, til jeg har læst en anden færdig.

·         Læs på det sprog, du læser hurtigst på. Jeg læser en smule hurtigere på dansk, end jeg gør på engelsk, men jeg vil stadig ikke klassificere mig selv som en specielt hurtig læser. Jeg tror med lidt god vilje, at jeg sniger mig op på et sted mellem 40-60 læste sider i timen, afhængig af sprog, skriftstørrelse osv. Anmeldereksemplarer modtager jeg naturligvis oftest på dansk fra de danske forlag, og det er som oftest dem, jeg prioriterer at læse, så det går i et nogenlunde tempo. Jeg læser derfor mest på engelsk, når det er bøger, jeg selv har købt, som ikke findes i en dansk oversættelse eller som er billigere at anskaffe sig på engelsk. Klassikere læser jeg også helst på originalsprog, hvis dette er engelsk, men det går som regel også lidt langsommere pga. skrivestilen, så der er mange faktorer, der spiller ind, og som er værd at overveje i forbindelse med læsehastighed.

·         Vælg en kort bog indimellem. Hvis jeg føler, at jeg er på vej ind i en form for reading slump, så samler jeg en stak korte bøger og læser dem, for at give mig selv en følelse af at have udrettet og færdiggjort noget og få et lille boost ud af det. Det virker fjollet, det ved jeg godt, men det kan faktisk af og til hjælpe lidt – og så giver det jo sig selv, at korte bøger tager kortere tid at læse end lange bøger, så hvis målet er at læse et stort antal bøger, så tæller 5 kortere bøger mere end én lang bog på Goodreads, selvom sideantallet måske er det samme.

·         Lyt til lydbøger. De er geniale på farten, når du laver mad eller gør rent, og dermed ikke har hænderne fri til at holde en fysisk bog. Jeg kan dog bedst lide at bruge lydbøger til genlæsninger – mine tanker er umiddelbart for flyvske til at få det hele med i en bog, jeg ikke kender, hvis jeg kun lytter til den. Så indtil videre har jeg haft stor fornøjelse af at genlæse Harry Potter bøgerne som lydbøger (med geniale Stephen Fry som oplæser) og jeg har planer om genlæsninger af blandt andre Eragon bøgerne og Mortal Instruments serien – også som lydbøger.

·         Læs e-bøger. Jeg har også fundet ud af, at jeg læser en del hurtigere på min e-reader, end i en fysisk bog. Derfor kan jeg faktisk godt finde på at læse e-bogsudgaven, selvom jeg ejer den fysiske udgave, hvis det skal gå hurtigt, og jeg er under en deadline. Jeg ved ikke, om det går hurtigere, fordi man ikke skal bruge dyrebare sekunder på at bladre en fysisk bogside hver gang, eller om mine øjne scanner en elektronisk side hurtigere – men either way, så fungerer det rent faktisk. Og så har jeg også fundet ud af, at jeg kan læse på min e-reader, mens jeg powerwalker på mit løbebånd, så det er ren win-win ikke at ”spilde” læsetid, mens jeg motionerer ;-)

·         Vælg bøger efter humør. Det er ingen hemmelighed, i hvert fald ikke for mig, at pligtlæsning bare går langsommere end lystlæsning. Så hvis du er i gang med en bog, du har svært ved at komme igennem, så læg den fra dig og læs noget andet indimellem (jf. punktet omkring at læse flere bøger på én gang). Det kan også være en hjælp at vælge noget i en helt anden genre, for at få lidt afveksling.

Jeg håber, at I kan bruge disse tips til noget, selvom flere af dem nok giver sig selv – det er dog altid interessant at reflektere lidt over sin læsning, for ofte er det jo bare ting, vi gør, uden at være helt bevidste om dem. Har du flere tips til at læse mere, så del dem endelig i kommentarfeltet :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar