lørdag den 6. april 2019

Dewey's 24 Hour Readathon: April 2019



11:11: Jeg er i god tid denne gang, og forsøger at undgå de last-minute-stress-momenter, jeg plejer at rode mig selv ud i. Nu er det nemlig endnu en gang blevet tid til Dewey’s 24 Hour Readathon, som officielt starter i dag kl. 14.00 dansk tid. Jeg kan læse mig frem til på mit sidste readathon indlæg fra april 2018, at det nu er 5. gang, at jeg deltager. Denne gang var jeg faktisk lidt bekymret for det tidspunkt, jeg stod op på, da jeg var oppe kl. 5.30 for at sige hej til mine forældre, inden de kørte mod lufthavnen og en uge på Tenerife (ja, jeg er mega misundelig). Det betyder dog, at jeg housesitter og catsitter den næste uges tid, og det er da de perfekte rammer til et readathon.

Det lykkedes mig måske at sove en times tid, efter de var taget afsted, så jeg tror, at det passer med, at jeg har fået lige så meget søvn som til sidste readathon, hvor mit indlæg fortæller mig, at jeg var stået op kl. 7 på dagen – og der holdt jeg altså det meste af natten, så jeg er endnu en gang optimistisk. Jeg har selvfølgelig også traditionen tro forsynet mig med rigelige mængder iskaffe og sukkerholdige snacks, så mon ikke det går.

Som altid opdaterer jeg dette indlæg løbende døgnet igennem, og ellers er I velkomne til at følge med på min instagram, @readingraindrops hvor der selvfølgelig kommer mere spontane opdateringer fra tid til anden.

Det er i øvrigt den stak bøger, I ser på det første billede, som jeg har slæbt med hjem til mine forældre at vælge ud fra (halvdelen af dem havde jeg dog bestilt herhjem til med posten, så de er spritnye i min samling og nåede lige at komme frem i perfekt tid til weekenden). Jeg ved endnu ikke, hvilken jeg starter med, eller hvilke jeg ender med at læse i løbet af de 24 timer, det tager jeg lidt som det kommer, og læser nok lidt efter humør. Flere af dem har jeg heldigvis også fundet som lydbøger, så jeg stadig kan læse, selvom jeg spiser eller laver noget andet, og jeg tænker især, at det bliver praktisk ud på natten, når øjnene er ved at være trætte - så det bliver første gang, at jeg prøver at inkorporere lydbøger i mit readathon.

Deltager du i dag? Fortæl mig endelig i kommentaren, hvor jeg kan følge dit læsedøgn 😊

Og selvfølgelig har jeg selskab af verdens bedste reading buddy, Findus:


14:00: SÅ starter det. De sidste par timer har jeg egentlig bare gået rastløst rundt og ventet, men alligevel er tiden løbet fra mig, så jeg først lige er blevet færdig med at forberede billeder, hente lydbøger, arrangere snacks og tage mit mest behagelige Harry Potter-nattøj på. Så det var nok alligevel meget godt, at jeg trods alt var i så god tid. Findus tager det hele meget afslappet og er i gang med sin mange timer lange middagslur.

Jeg har besluttet mig for at begynde med Murder on the Orient Express af Agatha Christie. Jeg har aldrig før læst noget af hende, men denne skulle jo være lidt af en klassiker indenfor crime/mystery-genren, så mon ikke det bliver godt? Jeg tænker i hvert fald umiddelbart, at det er bedre at læse den nu, end senere, når jeg er for træt til at forsøge at regne alle ledetrådene ud.

Jeg håber, at I alle sammen får en rigtig god start på læsedøgnet!



17:07: Hold da op – der gik lige pludselig tre timer. Jeg er 146 sider inde i Murder on the Orient Express og indtil videre er den rigtig god. Jeg har også fået spist en del snacks, og nu er jeg begyndt på Cruel Beauty af Rosamund Hodge som lydbog, så jeg kan lytte til den, når jeg engang skal spise aftensmad. Jeg tager dermed en lille pause fra den anden bog, jeg er i gang med. Normalt til readathon plejer jeg egentlig at holde mig til én bog ad gangen, men jeg tror faktisk, at det er en fin strategi at skifte lidt både mellem genre og formater, så jeg ikke skal tvinge mig selv igennem siderne, men netop kan læse lidt efter humør.



20:52: Jeg er lige blevet færdig med Murder on the Orient Express, hvilket betyder, at jeg i alt har læst 240 sider. Den tog godt nok noget længere tid at læse, end jeg havde regnet med, men den var god, og jeg havde slet ikke regnet ud, hvem der var morderen. Nu hører jeg lidt lydbog, og er lidt over 45 minutter inde i Cruel Beauty, som også tegner til at blive rigtig spændende. Den næste fysiske bog, som jeg har planer om at gå i gang med inden længe, er The Wizards of Once af Cressida Cowell, som er en middlegrade fantasy – efter at jeg blev færdig med Nevermoor 2: Wundersmeden tidligere i dag, har jeg sådan lyst til at fortsætte i den genre. Jeg har i øvrigt spist så mange snacks, at jeg ikke har været sulten nok til at spise aftensmad endnu, men det må jeg nok også hellere gøre inden for nærmeste fremtid.



00:38: Siden jeg sidst opdaterede indlægget her, er det lykkedes mig at få spist aftensmad (pizza!) og læse 166 sider i The Wizards of Once, som er virkelig god indtil videre. Jeg er også lidt over 2 timer inde i Cruel Beauty, som jeg har lyttet til den sidste times tid, fordi jeg er begyndt at have lidt krise i forhold til at holde mig vågen. Det der med at stå op kl. 5.30 imorges var nok ikke verdens bedste idé, så måske skal jeg have en lur nu her engang inden for længe.


04:39: Omkring kl. 1 måtte jeg give op og sove nogle timer. Nu lykkedes det mig at komme op igen, og bevæbnet med en storspindende Findus og iskaffe, ser alt lidt lysere ud, og nu vil jeg forsætte, hvor jeg slap, og forsøge at tackle de to bøger, jeg er i gang med at læse samt opdatere de sociale medier, mens vi venter på, at solen står op.


09:54: Tiden flyver virkelig. Jeg har netop vendt sidste side i The Wizards of Once af Cressida Cowell, og det var en virkelig, virkelig god middlegrade-fantasy, og jeg glæder mig helt vildt til at læse videre i serien. Jeg mangler omkring halvanden time af Cruel Beauty lydbogen, så det er planen at lytte til det sidste af den nu, og måske påbegynde endnu en bog, som jeg dog ikke kan nå at blive helt færdig med, inden readathonet officielt slutter kl. 14. Men eftersom jeg housesitter alene med Findus, kan jeg jo sagtens selv fortsætte læsemaratonet, så længe jeg har lyst til i dag 😊

11:32: Så blev jeg færdig med Cruel Beauty, som egentlig var god nok, men jeg ved ikke, om det bare er fordi jeg er træt, eller om jeg ikke rigtigt gider hele den der ”hun bliver holdt fanget, men forelsker sig i sin mystiske fangevogter, selvom det på ingen måde giver mening”-trope længere. Jeg tænker, at det afslutter mit læsedøgn lidt før tid, for lige nu er jeg alt for træt til at starte på en ny bog, og min søster har meldt sin ankomst inden så længe, så det kan alligevel ikke betale sig at gå i gang med noget nyt lige nu. I stedet vil jeg bruge lidt tid på at opdatere de sociale medier og besøge de andre danske deltageres blogs for at se, hvordan det er gået for dem.

Alt i alt blev det altså til 3 læste bøger for mit vedkommende, som tilsammen sniger sig op på 982 læste sider. Det er jeg meget godt tilfreds med, når man tænker på, at jeg både har sovet 3,5 time, og at jeg slutter 2,5 time før tid. Det har været super hyggeligt, og jeg håber, at jeg kan være med igen til oktober. Tak fordi I har fulgt med - jeg håber også, at I har haft et godt læsedøgn 😊


18 kommentarer:

  1. Åh, hvor er du heldig at have en Findus! Og virkelig spændende bøger :) Jeg er håbløst bagud i min planlægning, da jeg kom hjem fra ferie sent i går aftes, men jeg håber at blive klar til at dokumentere læsningen fra kl. 14 på Skriverliv.dk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ham er jeg godt nok også glad for <3 og mange tak :)
      Håber du havde en god ferie! Og dejligt at du lige kan nå at være med alligevel :)

      Slet
  2. En reading buddy er da obligatorisk! Jeg håber, at mine katte samt husbond også kigger forbi sofaen undervejs, mens jeg læser ;-)

    Jeg er klar - bøgerne ligger i stuen, og jeg skal bare lige rydde en smule mere op, inden det gør løs :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt, forhåbentlig synes både katte og husbond også, at det er hyggeligt med sådan et læsemarathon :)

      Slet
  3. Sikke en dejlig læsebuddy! God læselyst, jeg glæder mig til at følge med :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Han er simpelthen noget af det sødeste <3
      Mange tak og i lige måde, jeg glæder mig også til at følge med hos dig :)

      Slet
  4. Rigtig god fornøjelse med læsningen. Jeg deltager igen, og opdaterer løbende på Instagram @laesehestmedfantasy og bloggen https://laesehestmedfantasy.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, og i lige måde! Jeg glæder mig til at følge med i dit læsedøgn :)

      Slet
  5. Lyder fornuftigt mht. afveksling. Jeg skal tilbage til læsningen om lidt - har fået selskab af en af kattene, og man svigter jo ikke sin reading buddy :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du fuldstændig ret i - dejligt at en af kattene godt gad at være med :D
      Findus er lidt ustabil som reading buddy, jagtinstinktet trækker indimellem lidt mere end læsningen, så han render lidt ind og ud :P

      Slet
    2. Begge katte har nået forbi sofaen - OG ægtefællen! :P
      Nu vil jeg fortsætte læsningen i sengen. Kan mærke, at jeg vågnede alt for tidligt, så jeg holder ikke så længe i aften :)

      Fortsat god læsning!

      Slet
  6. Hej :D
    Jeg sidder selv og læser i anledning af readathon i dag.
    Hvad synes du om 'Cruel Beauty' indtil videre? Har tænkt meget på at læse den :)
    og sikke en flot bogstak du har der. :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor hyggeligt! :D
      Jeg er ikke nået så langt ind i 'Cruel Beauty' endnu, men indtil videre tyder det på, at den bliver spændende - umiddelbart tror jeg, at den er god til fans af bøger som fx 'A Court of Thorns and Roses' - det er i hvert fald lidt den vibe, jeg har fået indtil videre :)
      Og mange tak :)

      Slet
  7. Det er godt kæmpet det der!

    Jeg har sovet, og da jeg vågnede, læste jeg først en times tid i den e-bog, jeg pt. er i gang med (så behøvede jeg ikke at tænde lys i soveværelset og vække ægtefællen), og derefter blev det til 50 sider i den bog, jeg pt. er i gang med. Nu må jeg hellere få noget morgenmad, inden jeg fortsætter læsningen :)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
  8. Imponerende, at du kan holde ud så længe. Det lyder, som om du har fået læst nogle gode bøger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Synes også det var noget sværere at holde ud denne gang, end det har været de andre gange, så det krævede en noget længere lur end normalt :) men ja, har i hvert fald fået læst nogle gode bøger - det ser det nu også ud til, at du har :D

      Slet
  9. Hyggeligt at følge med - synes du nåede meget. Jeg er også stoppet før tid, men det skyldes det dejlige vejr og al den energi, jeg får af den. Det skal bruges til noget så kedeligt som rengøring :P :P


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og i lige måde! :)
      Det lyder som en rigtig god plan at nyde det gode vejr :D

      Slet