fredag den 7. august 2015

Currently reading #2: Om at læse e-bøger



For tiden læser jeg en del e-bøger. Jeg havde egentlig altid tænkt, at e-bøger var lidt noget pjat, for intet overgår følelsen af at sidde med en rigtig bog i hånden, vende siderne en efter en, og så stille den pænt på plads på hylden når man er færdig. Jeg kan ikke vise mine e-bøger frem på reolen og jeg skal lige vænne mig til at være afhængig af at have strøm på min iPad for at kunne læse, men lige så stille er e-bøgerne alligevel begyndt at udgøre en stor del af min læsning.

Jeg bruger min iPad som e-bogslæser, hvilket fungerer rigtigt godt, da jeg dér både har iBooks og Kindle app’en lige ved hånden, alt efter hvor jeg har købt den pågældende bog henne. Både iBooks og Amazon har desuden et stort udvalg af gratis bøger, men der er kvaliteten dog ofte tvivlsom (man kan være heldig). Mange ældre klassikere, som fx Jane Austens bøger, Charles Dickens’ bøger, Dracula, Frankenstein og mange flere, er også gratis tilgængelige på iBooks.

Fordelene ved e-bøger er mange. De fylder ingenting og man kan have hundredevis af dem med på farten, hvilket jeg flittigt benyttede mig af på ferien og sikkert også kommer til, når pendlerlivet starter op igen om en lille måneds tid. Bogen er tilgængelig i samme øjeblik man klikker ’køb’ og der er dermed ingen utålmodig ventetid ved postkassen.  Jeg føler også, at jeg læser hurtigere på skærmen, og så er jeg stor fan af, at jeg kan markere og lave noter uden at ødelægge papirsiderne i en bog, mens jeg læser. Desuden er det også i nogle situationer smart ikke at være afhængig af en lyskilde for at kunne læse, da teksten jo er oplyst på skærmen.

E-bøger er som regel billigere end trykte bøger (selvom jeg nogle gange krummer tæer over priserne på e-bøger – jeg kunne aldrig drømme om at betale over 100 kr. for en bog uden at have den fysisk i hånden). Ofte er der dog en del at spare på bøger man bare gerne vil læse med det samme, da den amerikanske Amazon side af og til har gode tilbud på deres Kindle bøger.

Hvis økonomien var til det, er der dog ingen tvivl om, at jeg altid ville foretrække at læse flotte hardback udgaver af bøgerne. Men set ud fra et økonomisk synspunkt, er e-bøgerne et fint alternativ.


Selvom det efterhånden er et gammelt og flittigt diskuteret emne, kunne det alligevel være spændende at høre, hvordan I har det med e-bøger, og om I måske ligesom mig, har ændret holdning og e-bøgerne lige så stille har sneget sig ind på jer? J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar