onsdag den 24. august 2016

"The Phantom of the Opera - 25th Anniversary Edition" af Michael Heatley


Titel: The Phantom of the Opera – 25th Anniversary Edition   Forfatter: Michael Heatley   Udgivelsesår: 2012   Forlag: Pavilion Books

The Phantom of the Opera – 25th Anniversary Edition af Michael Heatley gennemgår alle aspekter af fænomenet The Phantom of the Opera. Bogen lægger ud med et forord af Andrew Loyd Webber, manden bag den legendariske musical og derefter en mini-biografi af Gaston Leroux, den franske forfatter til romanen fra 1909. Dernæst en gennemgang af de første film baseret på bogen, over til forberedelserne, tankerne bag og tilblivelsen af en af de største musicals i historien, og dermed trækker bogen spor gennem de sidste hundrede år op til nu, hvor The Phantom of the Opera stadig er elsket og hyldet over hele verden.

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er blevet kæmpe fan af alt, hvad der har med The Phantom of the Opera at gøre. Jeg så musicalfilmen fra 2004 dengang den udkom, men tænkte ikke videre over den på daværende tidspunkt. I 2010 så jeg musicalen på Broadway for første gang, hvilket var en god oplevelse. I 2016 så jeg musicalen for anden gang på Broadway og blev besat. I en turistfælde af en Broadway-teater-boghandel faldt jeg over denne bog,  og siden da har jeg genset spillefilmen, set musicalen og dens efterfølger, Love Never Dies på DVD, læst Gaston Leroux’ roman til Readathon, og nu er turen så kommet til denne bog, som går bag det hele.

Udover den interessante tekst, med masser af anekdoter og fakta, er der billeder og illustrationer af stort set alt hvad der bliver omtalt. Alt lige fra billeder af skuespillerne, Andrew Loyd Webber og andre nøglepersoner bag produktionen, til scener, kostumer, premiereinvitationer og uddrag af romanen. Jeg er dybt imponeret over, hvor flot, indbydende og informativ bogen er. Den går bag om alle tænkelige aspekter af Phantom fænomenet og er et must for fans, og jeg er så glad for, at jeg endte med at købe den. For at få det optimale ud af denne bog, skal man nok helst tidligere have stiftet bekendtskab med The Phantom of the Opera på den ene eller anden måde, men man behøver ikke både at have læst den originale bog, set musicals og film for at få noget ud af at læse den. Den kan på den anden side måske i stedet fungere som en udførlig introduktion til hele fænomenet og skabe interesse og springbræt for at udforske alle versionerne af historien, om det så er romanen, filmen eller musicalen. Som fangirl nød jeg i hvert fald bogen i fulde drag.

Det mest imponerende er næsten, hvordan bogen tydeliggør fænomenets levetid og popularitet på over hundrede år. Historien er en tidløs klassiker, produceret og nydt i flere forskellige formater gennem tiden. Indimellem er historien blevet ændret og tilpasset tidens tendenser, men overordnet set har den originale og klassiske historie overlevet mere end hundrede års popularitet i forskellige remakes og fortolkninger. Der er ingen tvivl om, at historien kan takke Andrew Lloyd Webbers musical for sin popularitet og klassikerstatus. Den har nu status som den længst kørende musical på Broadway, med over 65.000 forestillinger på verdensplan med over 130 millioner solgte billetter.

Hen mod slutningen af bogen er musicalmanuskriptet trykt, med tilhørende billeder og sangtekster, samt en overskuelig timeline og factsheet.


Dette er en 25th Anniversary Edition, og musicalen har faktisk tredive års jubilæum til oktober i år. Hvordan de har tænkt sig at fejre det, ved jeg ikke, men mon ikke milepælen nok skal markeres på en eller anden måde.



2 kommentarer:

  1. Hvor er det bare en smuk udgave du har! Jeg skal selv til at læse den her inden så længe. Er ret spændt på, om jeg vil kunne lide den! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er virkelig også glad for den! :)
      Det lyder skønt, jeg håber, at du bliver lige så begejstret for den, som jeg er :D

      Slet