fredag den 2. november 2018

BogForum 2018

Reklame: Presseadgang til BogForum.
Invitation og goodiebag fra Arnold Busck, VIP-arrangement hos Plusbog.dk, bloggerevents arrangeret af CarlsenPuls, Høst & Søn, Gyldendal Ung.

Jeg kan vist næsten snige mig til at sige ”traditionen tro,” når jeg taler om, at jeg sidste weekend var på BogForum for andet år i træk – og igen i år var det nogle fantastiske dage fyldt med indtryk, events, signeringer, gensyn og travlhed.

Denne gang var jeg så heldig at have hele tre veninder med hjemme fra Jylland, så torsdag d. 25/10 kørte vi afsted mod København og Cabinn Metro, som vi havde booket verdens mindste, men ganske hyggelige, værelse hos.


Fredag d. 26/10 var officielt første dag på BogForum, og vi startede ud med at lytte til Leonora Christina Skov i samtale om Den der lever stille, som vi efterfølgende fik signeret. Resten af dagen gik med at udforske messen og dumpe ind til mere eller mindre tilfældige sceneoptrædener, hvilket var meget interessant. Jeg havde dog planlagt at se både Malene Sølvsten og Louise O’Neill, hvilket i begge tilfælde var en fornøjelse. Jeg var også forbi Arnold Buscks stand for at hente en meget fyldt og tung goodiebag, som I kan se indholdet af på indlæggets nederste billede. Om aftenen var der VIP-reception hos Plusbog.dk, hvor Anne-Mette Hancock løb med prisen som Årets Forfatter 2018, og Bogoplevelsen vandt Danish Book Blog Award 2018, som jeg også havde været nomineret til.


Lørdag d. 27/10 startede tidligt ud med morgenmadsevent arrangeret af CarlsenPuls, Høst & Søn og Gyldendal Ung. Det kunne samle en masse skønne bogbloggere samt de dygtige forfattere Kristina Aamand, Malene Sølvsten og Lise Villadsen, som blev interviewet af Kathrine og fortalte om deres forfatterskaber og bøger med efterfølgende tid til snak, billeder og signering. Umiddelbart efter startede endnu et bloggerevent, denne gang arrangeret af Gyldendal Ung, hvor de tre internationale bestsellerforfattere Teri Terry, Gayle Forman og Louise O’Neill var hovedpersonerne. De blev interviewet af Eva Lucia. Efterfølgende var der igen tid til signering og billeder, og jeg fik en hyggelig snak med Louise O’Neill om hendes hjemmeegn Cork i Irland, hvor jeg også har boet. Teri Terry måtte desværre smutte tidligt, da hun skulle på scenen med det samme, så Cathrine og jeg styrtede direkte ned til hendes planlagte signering, da vi ikke havde nået det til selve eventet – men det lykkedes og alt var godt. Derefter havde jeg tid til at løbe tilbage til hotellet og smide min rullekuffert (ja, rullekuffert) med signerede bøger af, inden næste programpunkt, som var noget af det, jeg havde set allermest frem til, nemlig den saudiarabiske aktivist Manal Al-Sharif. Jeg havde læst en god del af hendes bog på forhånd, og det var mindst lige så interessant at høre Manal fortælle i virkeligheden. Derefter fik jeg min bog signeret, og Manal var så sød at insistere på, at vi tog en selfie, så jeg også kunne være med på billedet. Resten af lørdagen stod på meget blandede ting, bl.a. en voldsomt lang signeringskø til Jenteloven, Rasmus Bjerg, Anders og Peter Lund Madsen, Lisbeth Zornig Andersen og Jessica Fellowes.


Søndag d. 28/10 var BogForums sidste dag, og på det tidspunkt var jeg ved at være godt brugt og næsten helt ør af alle de mange indtryk og oplevelser de foregående dage. Ikke desto mindre var det op på hesten igen, og vi startede blødt ud med Lars Thiesgaard (ham, der lægger stemme til bl.a. Pumba, Grisling og Johnny Bravo), som læste op af Murakamis nyeste bog i Lyttesalonen. Derefter var jeg inviteret til VIP-frokost af CarlsenPuls, hvor vi fik virkelig lækker mad i selskab med herlige Ditte Wiese og Karen M. McManus. Forlagschef Christian Bach fortalte om kommende udgivelser og ting at se frem til hos CarlsenPuls – og jeg kan afsløre, at der er virkelig meget at glæde sig til! De sidste timer på messen blev bl.a. brugt på at se Sofie Linde, som blev interviewet af Joakim Ingversen, og derefter vendte vi snuderne mod Jylland efter en lang, men særdeles god weekend i bøgernes tegn.


Intet BogForum uden goodiebags – og i år blev jeg i dén grad forkælet af Arnold Busck, CarlsenPuls, Gyldendal Ung og Høst & Søn. Indholdet af de forskellige goodiebags vises samlet på dette billede – og jeg føler mig meget heldig og taknemmelig over alle de fine ting og bøger, som jeg ser frem til at læse.



Var du også på BogForum i år? Fortæl mig om din bedste BogForum oplevelse i kommentarfeltet :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar