onsdag den 10. juli 2019

"Duftapoteket" af Anna Ruhe


Titel: Duftapoteket – Der er en hemmelighed i luften   Forfatter: Anna Ruhe   Udgivelsesår: 2019 (org. 2018)   Forlag: Straarup & Co.
Bogen er et anmeldereksemplar fra Straarup & Co.

Dette er første del i en ny fantasyserie, som handler om 13-årige Luzie, der lige er flyttet ind i Villa Evie med sin familie. Vi møder dem på deres første morgen i deres nye hjem. Luzie er ikke just begejstret for at være flyttet ind i det gamle hus, og det er usædvanligt fyldt med forskellige dufte og er egentlig en lille smule uhyggeligt. Som de fleste andre teenagere synes hun, at det er nedern at flytte til et nyt sted - især at flytte fra storbyen Berlin til et sted langt væk in the middle of nowhere, hvor hun er helt alene uden venner, og så er hun tilmed genert og bliver let rød i hovedet.

Luzie bliver venner med nabodrengen Mats. Huset er berygtet - Mats advarer hende imod det, men det er fyldt med historier og hemmeligheder, som de udforsker, hvilket resulterer i en masse mystik og spænding. Huset er nok ethvert barns drøm med finurlige detaljer, kroge at gå på opdagelse i, fantastiske gemmesteder og gamle, historiske genstande. De finder Duftapoteket fyldt med mærkelige parfumeflasker, og ved et uheld kommer de til at slippe noget farligt løs...

Vi har her at gøre med en helt klassisk opbygning med at flytte til et nyt sted, hvor ikke alt er, som det skal være, og hvor det er op til børnene at løse gåden, hvorved det hele forvandles til et spændende eventyr med farer og magi. Fortællingen er meget sansemættet, da der som titlen antyder fokuseres meget på dufte. Jeg fløj igennem siderne på ingen tid og var rigtig godt underholdt undervejs. Jeg kunne dog godt have savnet lidt mere baggrundshistorie, og måske at universet var lidt bredere, men det kan jo være, at det kommer senere i serien - det her er trods alt kun begyndelsen, og det skal jo starte et sted, og jeg ville elske at se universet udvide sig.

Der skulle ikke ret meget mere end forsiden til, før jeg var solgt på denne bog. Den ser så farverig, whimsical og eventyrlig ud – hvilket som regel er den perfekte opskrift på en middle grade/børnebog, hvis man spørger mig. Jeg håbede lidt på noget i stil med Nevermoor eller De Ualmindelige, for det var umiddelbart de vibes jeg fik. Hvis man kan lide den slags bøger, vil man helt sikkert også synes om denne, for den er holdt i samme genre og stil.

Bogen er udstyret med de smukkeste og mest stemningsfulde illustrationer lavet af Claudia Carls, som akkompagnerer handlingen til perfektion. Den slags er jeg altid helt vild med, og det højner lige læseoplevelsen en smule.

Alt i alt er det her en virkelig lovende start på serien, og jeg skal helt sikkert læse videre, så snart fortsættelsen udkommer.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar