tirsdag den 29. september 2015

Top Ten Tuesday #2: Readalikes

Top Ten Tuesday er et koncept fra bloggen the Broke and theBookish, hvor man hver tirsdag laver en top ti over et emne, som de fastsætter. Det er ikke sikkert, at jeg deltager hver eneste tirsdag, men indimellem når jeg føler for emnet, vil jeg udgive et indlæg med dette tema.


Denne uge laver jeg en liste med 10 bøger og et readalike til hver, altså et forslag til en anden bog jeg vil anbefale at læse, hvis man var glad for den første.

1.      Stardust af Neil Gaiman – Magonia af Maria Dahvana Headley. Begge indeholder eventyr og flyvende skibe og pirater. Magonia bliver kaldt en blanding af Stardust og John Green, hvilket absolut ikke er en dårlig kombination.
2.      The Hunger Games af Susanne Collins – Fire & Flood af Victoria Scott. Begge indeholder masser af action og unge mennesker fanget i et spil, hvor de kæmper for overlevelse.
3.      Pretty Little Liars af Sara Shapard – The Perfectionists af Sara Shepard. Selvom det måske er lidt snyd at vælge samme forfatter, så er det to forskellige bogserier, som indeholder mange af de samme elementer. Da jeg læste The Perfectionists fik jeg i hvert fald associationer til Pretty Little Liars.
4.      The Fault in Our Stars af John Green – All the Bright Places af Jennifer Niven. De danske titler på disse bøger lyder næsten ens, og jeg tror, at hvis du elsker den ene, elsker du højst sandsynligt også den anden. Husk kleenex.
5.      Jane Eyre af Charlotte Brontë – Wide Sargasso Sea af Jean Rhys. Wide Sargasso Sea er en slags forhistorie, som forklarer Mr. Rochesters forhold til kvinden på loftet.
6.      Det Lille Hus på Prærien serien af Laura Ingalls Wilder – Caddie Woodlawn af Carol Brink. Begge er en historisk fortælling om en pige, som vokser op med stor eventyrlyst i et samfund, hvor små piger skal ses, men ikke høres. Begge stiller sig også spørgende overfor fordommene mod indianere i den amerikanske pioner tid, og er gode barndomsfortællinger fra ’de gode gamle dage’.
7.      The Girl on the Train af Paula Hawkins – Dødenkelt af Peter James. Dødenkelt er min all-time favorit krimi/thriller, om en mand, som under sin polterabend bliver begravet levende under jorden som en del af en prank. Hans venner, som er de eneste der ved, hvor han er, kører galt og bliver slået ihjel inden de kan nå at grave ham op, og så bliver det nervepirrende!
8.      Catch 22 af Joseph Heller – One Flew Over the Cuckoo’s Nest af Ken Kesey. Plot mæssigt minder de ikke om hinanden, men budskabs mæssigt gør de. Begge omhandler opgør med autoriteter og samfundsnormer, og var begge meget populære i USA under 1960ernes ’counterculture’ og ungdomsoprør.
9.      Hvis du mangler god chick-lit, kan jeg anbefale Something Borrowed af Emily Giffin. Det er en virkelig god bog, som i øvrigt også er mindst lige så god i filmatiseringen af samme navn.
10.  Matched af Ally Condie – Breathe af Sarah Crossan. Breathe mindede mig en del om Matched, med sit øde, dystopiske landskab og samfundssystem.

Det var overraskende svært at finde readalikes til 10 bøger, men også rigtig sjovt. Oftest sammenligner jeg ikke bøger på den måde, medmindre det virkelig er åbenlyst, at de minder om hinanden. Derfor blev nr. 9 en mere general chick-lit anbefaling. Er I enige eller uenige i nogle af mine sammenligninger? Har I forslag til bøger der passer bedre til? J

2 kommentarer:

  1. Det eneste af dine eksempler, hvor jeg har læst begge bøger, var nr. 4 og den er jeg faktisk temmelig enig i!
    Begge bøger handler om sygdom - den ene om psykiske, den anden om fysiske - og de er begge hjerteskærende og fantastiske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt at du er enig i nr. 4 :) det er nemlig to helt fantastiske og hjerteskærende bøger!

      Slet