onsdag den 16. september 2015

Verdens bedste boghandlere #1: King's Books, Tacoma, Washington, USA

Jeg elsker at besøge forskellige boghandlere, når jeg er ude at rejse. Der findes så mange forskellige og unikke små perler, hvor jeg I en række indlæg vil forsøge at samle nogle af de bedste, største, hyggeligste, eller mest unikke af slagsen, som jeg gennem tiden har besøgt (og har husket at tage billeder af).



På en kølig, men solfyldt novemberdag sidste år, begav jeg mig op ad Tacomas stejle gader. Dér lå King’s Books næsten helt gemt og anonymt midt mellem de andre bygninger, og jeg kunne let være gået forbi uden at ænse den, hvis ikke det havde været for vægmaleriet på siden af bygningen, som proklamerede, at her altså lå ”almost a city block of books.” Denne boghandel endte med at gøre stort indtryk, med sin super hyggelige og unikke atmosfære. Det er ikke altid nemt at forklare, præcis hvad man falder for, men jeg skal prøve.



Boghandlen var næsten som taget ud af en 90er film, hvor Meg Ryan hvert øjeblik kunne komme ud af baglokalet for at beklage sig over gigant konkurrenten, som tager alle hendes kunder. For denne boghandel hører efterhånden til sjældenhederne, desværre. Det er ikke desto mindre den slags boghandel, med disse omgivelser, som jeg ville elske at eje eller arbejde i engang. Den går lige i sjælen på enhver bogelsker.

Udvalget var lidt spøjst, med mange titler og afdelinger, som jeg aldrig ville overveje at læse om. Men jeg forestiller mig, at folk med helt specielle interesseområder ville finde meget inspiration her. Der var også en lille fin afdeling med ungdomsbøger, men jeg købte desværre ikke noget her, da jeg i forvejen havde nok at gøre med at fragte alle mine tidligere køb hjem (det endte i øvrigt med tre kufferter og to gange håndbagage, så det var altså ikke for sjov, sådan at pakke fire måneders liv ned og flytte tilbage til den anden side af jorden).

Selve området omkring boghandlen var også mindeværdigt. Få minutters gang derfra, ligger nemlig Stadium High School, hvor filmen 10 Things I Hate About You blev optaget (alle husker vel, da Heath Ledger erklærede sin kærlighed til Julia Stiles på dette stadion?).



Udsigten fra gaden som boghandlen ligger på, fejler bestemt heller ikke noget. På en klar dag kan man se ud over hele Tacoma, både til Union Station, Tacoma Dome, samt det imponerende bjerg, Mt. Rainier.




Og det bedste af det hele var, at de havde deres egen, søde bookstore cat, Atticus, som jeg mødte i døråbningen på vej ud af butikken, hvor han spærrede vejen. Med et spørgende blik til pigen bag disken, fik jeg at vide, ”don’t worry, he doesn’t go far,” da han fulgte med mig ud af døren, og kiggede søvnigt efter mig, som jeg begav mig videre ud i verden.



Tacoma ligger ca. 45 minutter syd for Seattle, og kan anbefales til en éndagstur, hvis man skulle komme på de kanter (helst i godt vejr, ellers er byen lidt grå og trist).


Google informerede mig om, at adressen til boghandlen er
218 St Helens Avenue, Tacoma, WA 98402, USA.
Så er der da en chance for at finde frem til den
J

6 kommentarer:

  1. Hvor sjovt, at du lige nævnte Meg Ryan. Tænkte lige præcis på den film :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, hvor godt! :D det er altså også bare en fantastisk film!

      Slet
  2. Boghandlere med katte er bare et fantastisk koncept! Det var der også engang i Blågårdsgade, men den er desværre lukket :-/

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det nemlig! :)
      Hvor er det ærgerligt, at den er lukket. Det er desværre nok efterhånden sjældent at de små, hyggelige steder kan løbe rundt :/

      Slet
  3. Hvor ville jeg ønske, at jeg faktisk kunne lide katte - det virker så hyggeligt med dem rundt i boghandlerne! Og hold da op, sikke en butik og sikke en udsigt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne garanteret være lige så hyggeligt med hunde i boghandlerne, til dem der ikke er så meget til katte :) dyr giver i det hele taget bare en rigtig hyggelig og hjemlig stemning :)
      Ja, Tacoma er ret undervurderet som turistdestination, hvilket er ærgerligt, for der er så flot (hvis vejret er med én, selvfølgelig). Men hvis du engang kommer på de kanter, kan det klart anbefales at kigge forbi :D

      Slet