onsdag den 29. juni 2016

"Summer Days and Summer Nights" af Stephanie Perkins, m. fl.


Titel: Summer Days and Summer Nights   Forfatter: Stephanie Perkins (editor) m.fl.   Udgivelsesår: 2016   Forlag: St. Martin’s

Jeg havde egentlig bestemt mig for helt at holde pause fra hyggelæsningen i den tid, hvor jeg skrev på min eksamensopgave om American Protest Novels, men da jeg fik denne smukke bog ind af døren og det samtidig passede med det mest fantastisk solskinsvejr udenfor, måtte eksamensskrivning for en stund vige pladsen til fordel for ægte sommerstemning på terrassen.

Bogen passer nemlig perfekt til sporadisk læsning, som er det eneste der rigtigt er tid til i en eksamensperiode. Med sine 12 vidt forskellige små noveller tog den mig med på masser af forskellige eventyr, nogle bedre end andre.

Der er masser af diversitet, både i karaktererne, og de emner der tages op i de forskellige historier. Fælles for dem alle er dog, at de omhandler teenagere og en form for usikkerhed og kærlighed. Emnerne rangerer virkelig bredt mellem de lette og fluffy til de noget tungere, som sorg og familieproblemer.

Mine favoritter er ”Head, Scales, Tongue, Tail” af Leigh Bardugo, ”Inertia” af Veronica Roth, ”Brand New Attraction” af Cassandra Clare og ”The Map of Tiny Perfect Things” af Lev Grossman – alle lidt anderledes end de andre historier i samlingen, som ofte er YA comtemporary, så indeholder disse fire henholdsvis fantasy og sci-fi elementer, hvilket jeg rigtig godt kunne lide.  


Indimellem savnede jeg lidt mere detaljerigdom, forklaring og baggrundshistorie, hvilket jeg godt ved, at novelleformatet ikke normalt indbyder til. Nogle af historierne føltes lidt ligegyldige, og der var langt mellem de fantastiske øjeblikke. Jeg ved ikke hvorfor contemporary historierne ikke sagde mig så meget; måske mindede de for meget om hinanden; kun få af dem skilte sig ud som mindeværdige, hvorimod detaljerne i de andre flød lidt sammen. De var søde og underholdende nok at læse, men desværre hurtigt glemt igen. Jeg synes dog overordnet set, at alle historierne var hyggelige og sommerlige at læse, og jeg er alligevel ret vild med denne slags antologier, hvor man læser en masse forskellige historier, uden at man behøver at committe til en hel bog. Så på trods af at ikke alle historierne var lige fantastiske, vil jeg alligevel absolut anbefale denne samling som let og fin sommerlæsning, for jeg nød den rigtig meget undervejs.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar