fredag den 5. august 2016

"Lyst hår, blå øjne" af Karina Slaughter (De smukkeste #0.5)


Titel: Lyst hår, blå øjne (org. Blonde hair, Blue eyes)   Forfatter: Karin Slaughter   Udgivelsesår: 2016 (org. 2015)   Forlag: HarperCollins Nordic


Dette er en lille companion novelle til Karin Slaughters bog De smukkeste, som jeg har anmeldt her. Den blev så vidt jeg husker uddelt gratis hos boghandlere i en periode – måske er I heldige, at nogle boghandlere stadig har dem.

De smukkeste var en rigtig spændende og nervepirrende læseoplevelse, så jeg var ikke i tvivl om, at jeg også skulle læse Lyst hår, blå øjne. Den finder sted inden handlingen i De smukkeste, og er altså en #0.5 prequel novelle, som følger Claire og Lydias søster Julia i tiden op til hendes forsvinden. Med sine omkring 90 sider og lille format er novellen hurtig at komme igennem.

Vi er tilbage i 1991. Helt præcist mandag d. 4. marts, dagen hvor Julia sporløst forsvandt. Vi følger Julia, som er journaliststuderende på University of Georgia i hjembyen Athens. Hun er besat af historier om unge piger, som svarer til hendes eget signalement, som sporløst forsvinder i byen, og hun sætter sig for at opklare, hvad der foregår, og gøre det til en succesfuld historie i universitetets avis, som hun skriver for. I takt med at Julia undersøger historien, bliver hun selv mere og mere paranoid, og det vil vise sig, at det med god grund.

I De smukkeste mødte vi aldrig Julia personligt, men fik kun en masse fortalt om hende gennem hendes søstre og hendes far. Derfor var det interessant endelig at lade hende fortælle og lade hendes personlighed skinne igennem. Selvom Lyst hår, blå øjne ér en prequel novella, så vil jeg ikke anbefale at læse den inden De smukkeste, da jeg føler, at det er bedre at gå ind til den, uden at vide noget. Det er ikke fordi, at Lyst hår, blå øjne som sådan spoiler noget om den efterfølgende bog, men den hinter alligevel til noget af det, plottet fokuserer på og drejer sig om. Jeg tror, at man får meget mere ud af at læse den efterfølgende, fordi man så ved hvad der er sket med Julia og kender hendes familie og baggrund godt.


Den er ikke et must-read, men hvis man kan lide De smukkeste, er Lyst hår, blå øjne en rigtig fin ekstra fortælling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar