onsdag den 3. august 2016

Nye bøger #12: AwesomeBooks haul og genbrugsfund


Awesomebooks haul:

Endnu en gang faldt jeg over en masse skønne brugte bøger på Awesomebooks.com, og en del af dem er faktisk bøger jeg længe har ønsket mig, så det kunne ikke være bedre.

The Unbecoming of Mara Dyer af Michelle Hodkin er første del af Mara Dyer trilogien, som jeg længe gerne har ville læse. Det skulle være noget YA paranormal fantasy, og jeg har hørt godt om første bog, men lidt mere blandende reaktioner på efterfølgerne, så det bliver spændende at se, hvad jeg selv synes om serien.

Tiger Lily af Jodi Lynn Anderson har Rikke rost en del, så jeg tænkte, at det måske også ville være en bog for mig. Den handler om Tiger Lily fra Peter Pan, så det kan jo næsten kun være godt.

Isla and the Happily Ever After af Stephanie Perkins er egentlig bog nummer tre i Anna and the French Kiss serien, men jeg har en idé om, at de godt kan læses som standalones – correct me if I’m wrong, please! Jeg har nemlig ikke læst de to første bøger, og ejer dem heller ikke, men vil rigtig gerne. Nu var det dog den her, som var på tilbud, så jeg tænkte at starte der.

21 Proms edited by David Levithan er en novellesamling, lidt i stil med My True Love Gave to Me og Summer Days and Summer Nights, hvor kendte YA forfattere (bl.a. John Green og Holly Black) bidrager med en historie hver over et bestemt tema, som her er Prom. Jeg synes at den slags samlinger er så hyggelige, og der er virkelig mange gode forfattere imellem, så jeg håber, at den kan leve op til forventningerne.

Throne of Glass af Sarah J. Maas er virkelig hypet rundt omkring på booktube og bookstagram, og jeg er lidt bagud på den front, da jeg endnu ikke har læst den, men NU skal det snart være.

The Mammoth Book of… er en lang række antologier (google det, der er SÅ mange forskellige!) hvor mere eller mindre kendte forfatteres noveller over et bestemt tema bliver samlet. Til at starte med har jeg købt Futuristic Romance, Vampire Romance og Scottish Romance. Jeg håber, at de er værd at læse, da jeg forestiller mig, at denne slags antologier er en god måde at opdage nye genrer og forfattere på.

Passion og Fallen in Love af Lauren Kate er #3 og #3.5 i Fallen serien. Jeg læste den første bog i serien helt tilbage i 2010 da jeg var en måned i New York, hvor jeg faktisk også fik købt bog nummer to – jeg er så bare aldrig kommet videre. På det sidste har jeg haft lyst til at samle og færdiggøre de serier, jeg aldrig er kommet videre med, så derfor var det oplagt at købe de to næste bøger i Fallen  serien.




Genbrugsfund:

Det er nok ikke nogen hemmelighed, at jeg køber størstedelen af mine bøger brugt. Både fordi det er billigt (seriøst, hele den her stak bøger for under 60 kr.) og fordi jeg godt kan lide tanken om, at bøgerne ikke bare bliver smidt ud, fordi ejerne ikke længere vil have dem.

Troldepus 6-10 købte jeg i et anfald af nostalgi. Jeg håber på at finde de andre dele (for der er da mere end 10 Troldepus bøger, ikke?) i genbrug også på et tidspunkt.

Jeg var Amelia Earhart af Jane Mendelsohn var lidt et impulskøb. I Kærlighedsbreve til de døde af Ava Dellaira, skriver hovedpersonen breve til Amelia Earhart, som var en kvindelig pilot, der under en flyvning forsvandt. Denne bog skulle være historisk fiktion over hendes forsvinden, og lyder virkelig spændende.

Look Back in Anger af John Osborne er et britisk drama om efterkrigstidens ungdomsoprør, hvilket også lyder rigtig interessant.

Døden i dybet af R. L. Stine købte jeg i et anfald af Gåsehuds-nostalgi. Det er så hyggeligt indimellem at genlæse det, man læste og lånte på biblioteket som barn.

Fight Club af Chuck Palahniuk kunne jeg ikke lade være med at købe. Jeg har faktisk kun set brudstykker af filmen, men det har været nok til at gøre mig nysgerrig nok til at læse bogen.

Min bedste vens bryllup er jo lidt af en chick-flick klassiker. Denne bog er baseret på film manuskriptet, og jeg forestiller mig, at den er ret hyggelig at læse. Jeg købte faktisk engang en lignende bog med Notting Hill, som jeg dog desværre ikke har læst endnu, men så kan jeg jo passende læse de to i forlængelse af hinanden, da det begge er film jeg elsker.

Martin og Victoria af Klaus Lynggaard mindes jeg at have læst engang i folkeskolen. Det er sjovt, hvordan minderne fra dansktimerne pludselig dukker op, når jeg bevæger mig rundt mellem bogreolerne i genbrugsbutikkerne. På den måde er jeg så småt ved at rekonstruere min læsning fra dengang, som jeg kun husker sporadisk. Jeg tror også, at jeg vil få noget helt andet ud af at læse det nu, hvor det ikke længere bare er en sur pligt.

Bergdorf Blondiner af Plum Sykes forestiller jeg mig, er chick-lit i stil med Sex and the City osv. Det er lidt et sats, men til 5 kr. går det nok ikke så galt.

The Aliens are Coming! Af Ben Miller lyder ret sjov og interessant. Jeg kan ikke helt finde ud af, om det er fiktion eller fakta eller en blanding, men det bliver spændende at finde ud af.

Jomfruens elsker og Dronningens nar af Philippa Gregory viste sig at være #6 og #7 i The Tudor Court serien, hvor bl.a. også The Other Boleyn Girl indgår. Spørgsmålet er så, om de måske kan læses uafhængigt af hinanden, for The Other Boleyn Girl har jeg altid betragtet som en standalone – hvis der er nogle af jer, der har erfaring med de her bøger af Philippa Gregory eller ved noget om dem, så sig endelig til J


Har du gjort nogle gode bogkøb for nylig, så fortæl mig endelig om dem! J

12 kommentarer:

  1. Jeg læste også Isla and the happily ever after som den første bog og nu da jeg har læst Anna og det franske kys må jeg sige at jeg faktisk har fortrudt at jeg startede med isla. Både fordi at begge hovedpersoner fra Isla også er med i Anna og det franske kys men også fordi at man møder personerne fra de forrige bøger i Isla and the happily ever after. Jeg syntes godt at man kan starte med Isla men jeg ville ønske at jeg havde startet med Anna og det franske kys. Håber det giver mening og du kan godt glæde dig, for det er super gode bøger! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for input! :) Så tror jeg, at jeg vil gemme Isla, indtil jeg har læst Anna og Lola. Men hvor er det godt at høre, at bøgerne er så gode :D

      Slet
  2. Spændende bøger! Jeg elsker filmatisering af Fight Club, men bogen har jeg endnu til gode.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig godt nok også både til at læse bogen og se hele filmen! :)

      Slet
  3. Ej, du skal virkelig ikke fortryde, at du har købt Fight Club! Det er en helt genial bog, som bare vender alt på hovedet. Jeg kan i hvert fald huske, at jeg var helt vild med den, da jeg læste den for et års tid siden :D

    Kram
    // www.moonlitmadness.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor lyder det bare godt! :D Nu glæder jeg mig endnu mere til at læse den!

      Slet
  4. Jeg tror sagtens at du kan læse Gregory-bøgerne uafhængigt af hinanden. Tror rækkefølgen er god hvis man vil have fortællingerne i rette historiske rækkefølge, men ellers er der vist ikke noget, som binder dem sammen. Jeg har for mange år siden læst 'Den evige prinsesse' og er nu igang med 'Den anden dronning', som vist er den sidste i serien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for input! :) Det er jeg virkelig glad for at høre, for det virker helt uoverskueligt at skulle opstøve alle de første bøger, inden jeg kan læse dem jeg allerede har :b
      Er 'Den evige prinsesse' og 'Den anden dronning' gode? :)

      Slet
  5. Throne of Glass!!!!!! ARGH!!! Læs den nu! Og læs de næste bøger i serien også!!!!
    Kan ikke sige det for mange gange! Hop med på fanvognen :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Yay, jeg elsker din begejstring! :D Den står også højt på min tbr-liste, så jeg hopper forhåbentlig snart med på fanvognen :)

      Slet
  6. Du finder altså altid sådan nogle skønne genbrugsbøger. Jeg er forresten helt enig med dig i, at det er så fed en tanke, at man på en måde "redder" bøger, man køber brugt. Jeg elsker i hvert fald at kunne give bøgerne et nyt og godt hjem. Præcis på samme måde som jeg elsker at sælge/give mine bøger videre, hvis jeg af en eller anden grund ikke længere er interesseret i at have dem i min samling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også, at jeg er ret heldig med de genbrugsbutikker, der ligger heromkring - de har et fantastisk udvalg af bøger :)
      Lige præcis! Og hvor er det fantastisk, at du også er god til at videregive bøger - det er jeg selv virkelig dårlig til, det der med at skille mig af med dem. Det håber jeg på at blive lidt bedre til :)

      Slet