mandag den 1. august 2016

The Intimidating TBR-tag


Nikoline var så sød at tagge mig til denne hyggelige tag-leg om intimiderende bøger, og det er nogle rigtig gode og interessante spørgsmål, som har været sjove at besvare.

·         Hvilken bog har du ikke kunne færdiglæse? 
Jeg færdiglæser faktisk altid stædigt de bøger, jeg går i gang med. Ellers føler jeg, at den tid jeg allerede har brugt på dem, har været spildt, hvis jeg ikke færdiggør bogen og kan markere den som ’læst’. Det er lidt fjollet, men nogle gange har det vist sig at være godt for mig, for selvom man måske ikke bryder sig specielt meget om en bog, kan man som regel altid tage noget med fra den alligevel, som man ikke ville have fået, hvis man havde givet op.

·         Hvilken bog har du endnu ikke læst, fordi du ikke har haft tid til det? 
Som Nikoline også er inde på, så handler det ikke så meget om ’at have tid’, men om ’at skabe tid’, til at læse. Det er altså et spørgsmål om prioritering. For mig er der heller ikke noget der hedder ’ikke at have tid til’ en bestemt bog. Hvis jeg har lyst til at læse en bog, tager jeg mig tiden til det. Nogle perioder er selvfølgelig mere travle end andre med andet end læsning, så nogle gange tager det længere tid at komme igennem en bog, men det skal i hvert fald aldrig være tid, jeg bruger som undskyldning for ikke at få læst en bestemt bog J

·         Hvilken bog har du endnu ikke læst, fordi det er en forsættelse af en anden bog? 
Jeg har rigtig mange ’hængepartier’ i form af fortsættelser til bøger, hvor jeg hele tiden bliver ved med at udskyde og begynde på andre serier i stedet for at få færdiggjort dem jeg allerede er i gang med, men her er det ikke et spørgsmål om, at jeg ikke har lyst til at læse dem. Derimod er der bøger som ’Efter dig’ af Jojo Moyes og ’Go Set a Watchman’ af Harper Lee, som jeg endnu ikke har læst, fordi jeg er så bange for at blive skuffet. I virkeligheden føler jeg nok ikke, at der behøver at være fortsættelser til hverken ’Mig før dig’ eller ’To Kill a Mockingbird,’ så derfor er jeg lidt tøvende overfor at læse dem, selvom det nok ender med, at nysgerrigheden tager overhånd og jeg alligevel gør det engang.

·         Hvilken bog har du endnu ikke læst, fordi den er helt ny? 
’Harry Potter and the Cursed Child’ er på vej til mig fra The Book Depository. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg tænkte på, da jeg valgte at forudbestille den fra England – ventetiden er tæt på at være uudholdelig!

·         Hvilken bog har du endnu ikke læst, fordi du tidligere har læst en bog af samme forfatter, som du ikke brød dig om? 
’Huckleberry Finn’ af Mark Twain burde jeg have læst for flere år siden. Det er næsten flovt at kalde mig studerende i Amerikanske Studier, uden at have læst den. Men i vores introducerende fag i Amerikansk litteratur helt tilbage på første semester læste vi ’A Connecticut Yankee in King Arthur’s Court’ af Twain, og selvom den var ok, så var det altså en sær bog at komme igennem. Selvom jeg tror, at ’Huckleberry Finn’ er helt anderledes, har mit første bekendtskab med Twain ikke umiddelbart givet mig lyst til at læse mere af hans forfatterskab. Måske kommer det en dag.

·         Hvilken bog har du endnu ikke læst, fordi du ikke er i humør til det? 
Mange af de gamle klassikere (for lige at generalisere lidt) jeg har stående, vil jeg jo rigtig gerne læse, men har ikke været i humør til det på det sidste. Lige for tiden er jeg mest i humør til let og udelukkende underholdende læsning, hvorimod de lidt tungere klassikere måske egner sig bedre til fordybning i de mørke vintermåneder, eller tider, som ikke er præget af studiestress.

·         Hvilken bog har du endnu ikke læst, fordi den er lang? 
’Gone With the Wind’ af Margaret Mitchell vil jeg gerne læse engang, men jeg kan næsten ikke overskue længden.

·         Hvilken bog har du endnu ikke læst, fordi du købte den på grund af forsiden, men bogen har fået dårlige anmeldelser? 
Jeg køber virkelig mange bøger på grund af forsiden. Til gengæld lader jeg mig ikke påvirke ret meget af dårlige anmeldelser, fordi vi alle sammen er så forskellige, og jeg sagtens kan elske en bog, selvom andre hader den, og omvendt. Så dårlige anmeldelser afskrækker mig virkelig sjældent.

·         Hvilken bog er den mest intimiderende af de bøger, du gerne vil læse?
’Les Misérables’ af Victor Hugo synes jeg, virker ret intimiderende. Men i det hele taget er der mange af de store, gamle klassikere som ’Anna Karenina’, ’War and Peace’ osv. som jeg synes, virker ret intimiderende, men ikke desto mindre håber jeg, at jeg engang får taget tilløb til at give dem et forsøg. Jeg fornemmer lidt et mønster i de bøger, jeg finder intimidating – størstedelen er lange, ældre klassikere, som jeg har de bedste intentioner om at læse engang, men finder på tusind undskyldninger for at udsætte. I det hele taget er min læsning nok mest præget af humør, og de længere bøger, som ofte er dem, jeg finder intimiderende, kræver bare længere tid og mere commitment end andre, lettere bøger, så det er ofte de sidstnævnte, jeg ender med at vælge.



Jeg vil gerne tagge Malene, Mia og Julie til at lege med J


P.S. Bøgerne på billedet er genbrugsfund. De sorte er ’Borte med blæsten’ af Margaret Mitchell i fire bind med enkelte illustrationer indeni. De røde er ’Anna Karenina’ i to bind, også med enkelte illustrationer, og de to sidste er to andre russiske klassikere, som jeg egentlig ikke kender – men hey, de matcher ’Anna Karenina’.

4 kommentarer:

  1. Fine, fine svar! Det er mange år siden jeg læste Borte med blæsten, og dengang var jeg ikke videre imponeret. Scarlett er svær at holde af, men filmen elsker jeg til gengæld meget højt. Jeg tænker dog, at bogen skal have en ny chance. Anna Karenina er i øvrigt helt fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har faktisk heller aldrig set Borte med blæsten som film, men det kunne være, at jeg skulle starte med den frem for bogen :) Anne Karenina må jeg helt sikkert give en chance så! :)

      Slet
  2. Åh ja, stor fejl det der med The Cursed Child fra England! Jeg købte den til midnatsåbent i Arnold Busck, og selvom jeg egentligt havde besluttet at overgive mig til søvnen, så skulle jeg jo lige kigge lidt i den først. Spol fire timer frem, og solen er ved at stå op, mens jeg lægger bogen fra mig helt færdiglæst. Så skøn en oplevelse :D

    Kram
    // www.moonlitmadness.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert! Jeg venter så utålmodigt :D
      Men hvor er jeg glad for at høre, at den er så god! Og det må også have været så hyggeligt til midnatsåbent med masser af andre Potter fans :)

      Slet