tirsdag den 6. oktober 2015

Top Ten Tuesday #3: Bookish Things to Quit

Top Ten Tuesday er et koncept fra bloggen the Broke and the Bookish, hvor man hver tirsdag laver en top ti over et emne, som de fastsætter. Det er ikke sikkert, at jeg deltager hver eneste tirsdag, men indimellem når jeg føler for emnet, vil jeg udgive et indlæg med dette tema.



I denne uge er emnet 'Bookish Things to Quit,' altså bogrelaterede ting, jeg burde stoppe med at gøre. Det var helt vildt sjovt at lave den her liste, for jeg har faktisk nogle overraskende dårlige bogvaner.


1. Burde stoppe med at købe så mange bøger. Virkelig. Har ikke plads, råd, eller tid til at læse dem.
2. Burde stoppe med at påbegynde så mange bøger på én gang. Det stresser mig, helt irrationelt, at der konstant er min. 6 bøger på min currently-reading shelf på Goodreads.
3. Burde stoppe med at sammenligne mig med hurtigere læsere, og være misundelig når nogen nærmest kan tømme deres bogreol hver eneste måned. Godt for dem. Det kan jeg desværre ikke. Jeg lyder ikke bitter, vel?
4. Burde stoppe med at tvinge mig selv til altid stædigt at færdiglæse bøger, selvom jeg måske ikke bryder mig om dem.
5. Burde stoppe med at fravælge tykke murstensbøger udelukkende på baggrund af størrelsen og den tid jeg vurderer, at det vil tage mig at komme igennem dem.
6. Burde stoppe med at fravælge genrer på baggrund af min formodning om, at det ikke er noget for mig. Tag en chance og prøv noget nyt.
7. Burde stoppe med at overdænge mine bogreoler med andre ting end bøger. Alle former for små nips og pynteting kan jo liiiige stå her foran bøgerne, indtil jeg finder en anden plads til det. Det sker bare sjældent, og de skygger jo for udsynet til mine fine bøger.
8. Burde stoppe med at udregne hvor længe det vil tage mig at læse en bog inden jeg begynder, og så blive skuffet når jeg er en dag længere om det, end beregnet. Livet kommer jo (heldigvis!) i vejen for læsningen indimellem.
9. Burde stoppe med at blive ved med at læse videre i serier, som bliver ved i det uendelige, selvom de egentlig bare skulle være stoppet efter bog nummer tre (House of Night, Vampire Diaries, etc.). Jeg kan bare ikke lide følelsen af noget uafsluttet.
10. Burde stoppe med at lade min reading challenge på Goodreads stresse mig. Det er bare et tal! I år er det heldigvis heller ikke nogen særligt stor stressfaktor, da jeg med vilje satte den lavt
J

Kan I nikke genkendende til nogle af disse ’dårlige bogvaner’? Hvilke bogrelaterede ting burde I selv stoppe med?
J

5 kommentarer:

  1. Hi ! great list ! I totally agree with your goodreads decision... it's only a number


    My list is here ... 10 reasons why I've stopped lending out books

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi! Thanks :)
      Great list you made as well, I can totally relate. I don't like lending out books too much either ;)

      Slet
  2. #4 is totally me! I almost always stubbornly force myself to read to the end of books that I don't like.
    My TTT: https://jjbookblog.wordpress.com/2015/10/06/top-ten-tuesday-25/

    SvarSlet
    Svar
    1. Glad to hear I'm not the only one :) we should really stop doing that, though. Think of all the other great books we could read instead :)

      Slet
    2. I know and I tell myself that but I always feel bad when I can't finish a book, even if I don't like it!

      Slet