torsdag den 16. juli 2015

"If I Stay" af Gayle Forman



Titel: If I Stay   Forfatter: Gayle Forman   Udgivelsesår: 2009   Forlag: Speak (Penguin Group)



”On a day that started like any other… Mia had everything: a loving family, a gorgeous, adoring boyfriend, and a bright future full of music and full of choices. Then, in an instant, almost all of that is taken from her. Caught between life and death, between a happy past and an unknowable future, Mia spends one critical day contemplating the only decision she has left – the most important decision she’ll ever make”

Bogen var sød og letlæselig. Den var fyldt med klichéer, men det er de fleste ungdomsbøger jo, så det skal den ikke høre så meget for. Det føltes som om, at forfatteren gerne ville putte hver karakter ned i en lille box markeret med en bestemt type, og så skulle de bare blive der, og opføre sig præcis som forfatteren havde en forestilling om, at den type person opfører sig. Karaktererne var lidt for finpolerede, og ikke særligt dybe. De fleste af dem var fuldstændigt stereotype, og uden selvstændig personlighed. Jeg kunne godt lide Mias forældre, men selv de var håbløst stereotypt beskrevet. Deres lille familie virkede dog som et fantastisk hyggeligt, varmt og trygt sted at vokse op, fyldt med kærlighed. Derfor var ulykken virkeligt følelsesladet at læse om, men også det eneste i bogen der rørte noget i mig. Resten af bogen var desværre lidt flad.

Musik fylder rigtig meget i bogen, både klassisk og rock. Selvom meget af det faldt i min musiksmag og var sjovt at læse om, så var musikken desværre, for mig, ofte medvirkende til den stereotype fremstilling af karaktererne.

Jeg kedede mig en smule undervejs, men den var heldigvis hurtigt læst. Slutningen var forudsigelig, men samtidig alt for abrupt. Det var som om, at forfatteren først besluttede sig for hvordan det skulle ende, mens hun skrev den sidste side, og så sluttede bogen bare. Jeg var aldrig rigtigt spændt på at finde ud af om hun ville vælge at blive, hvilket er ærgerligt, da det jo er bogens hovedpræmis. Det hele kom bare til at virke lidt ligegyldigt.


Måske passer bogen bedre til et yngre publikum. Den var bestemt ikke elendig; den havde flere gode øjeblikke. Men den levede desværre ikke op til det den lægger op til at være. Jeg følte aldrig rigtigt Mias dilemma, og hendes valg endte med at føles ligegyldigt, og det gjorde den desværre til en middelmådig læseoplevelse. Jeg havde i øvrigt meget samme oplevelse da jeg efterfølgende så filmen. Så hvis man kunne lide bogen, vil man sikkert også kunne lide filmen, da den følger bogen meget trofast, både handlings- og stemningsmæssigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar