lørdag den 11. juli 2015

Tip: AwesomeBooks

Et (hvis jeg selv skal sige det) ret godt tip til folk, som godt kan lide billige bøger:
Et af mine foretrukne steder at købe bøger online, som er www.awesomebooks.com



Jeg har handlet der rigtig, rigtig, rigtig mange gange efterhånden! Det er helt sikkert prisen der er den afgørende faktor for, hvorfor jeg køber langt størstedelen af mine bøger der. De sælger både nye og brugte bøger, DVDer, CDer, og computerspil. I starten var jeg skeptisk, for bøgerne er virkelig billige der, men herunder har jeg gennemgået mine egne erfaringer med AwesomeBooks:

Fragten er altid £2.99 uanset hvor meget eller lidt man køber. Deres udvalg er kæmpe stort, nogle gange næsten uoverskueligt, for der er ikke så meget system i bøgerne (fx ville det være rart at kunne browse efter genre, men jeg synes ikke rigtig den funktion fungerer optimalt derinde).
Dog har de en wishlist funktion, som jeg bruger flittigt til at holde styr på alle deres mange bøger. Hver gang jeg opdager en bog jeg synes er interessant, så smider jeg den på min wishlist. På den måde behøver jeg ikke lede i timevis når jeg endelig vil bestille, men kan blot flytte bøgerne direkte fra min wishlist over i indkøbskurven.

Priserne på deres nye bøger er vist nogenlunde ligesom alle andre steder (Wordsworth Classics og Wordsworth Children’s Classics er dog virkelig billige derinde. Nogle af dem koster kun £1.31. Også nogle af Penguin Little Black Classics er sat helt ned til £0.56, så nogle gange kan det også betale sig at købe fra ny derinde).

Men hvor man virkelig sparer penge, det er altså på deres brugte bøger! De fleste af dem koster omkring £2.6. Standen står altid til ’used – good’, og deres ’garanti’ er, at de aldrig ville sende en bog i en stand, som de ikke selv kunne finde på at samle op og læse.

Jeg har efterhånden købt 100+ bøger derfra (ja, det tager lidt overhånd nogle gange, men det er jo billigt!), og har måske oplevet 5 gange at en bog var i en stand, som jeg ikke kunne acceptere. I alle tilfælde sendte de straks en pænere udgave af bogen afsted til mig, så deres service fejler ikke noget. Oftest har bøgerne dog været næsten som nye (jeg har bedst erfaring med paperbacks, deres hardbacks er af en eller anden grund oftere grimme). Det er sjældent at der overhovedet er tegn på brug på bøgerne. Man skal selvfølgelig ikke forvente knitrende hvide sider, men alt i alt synes jeg at standen på deres bøger er rigtig fin.

Indpakningen af deres bøger er ikke noget at råbe hurra for, og ofte er det mere held end forstand at bøgerne er nået uskadt frem, fordi de er sendt i en tynd plasticpose. De bøger man køber fra ny er dog pakket forsvarligt ind, så hvorfor de gør så stor forskel på forsendelse af ny og brugt, ved jeg ikke. Forsendelsestiden plejer at ligge på ca. 1½ uge, og de sender bøgerne i mindre pakker af ca. tre bøger pr. pakke, uanset størrelsen på din ordre, men man betaler kun fragt én gang, altså £2.99 uanset ordrestørrelse.

Hvis man er tilmeldt deres nyhedsbrev er der af og til god rabat at hente, ofte 10 eller 15 % rabat på brugte bøger. De er UK based, så man skal ikke være bange for told.



Man kan være rigtig heldig at finde både gamle klassikere og nye bestsellers, det kræver bare lidt tålmodighed at lede. Jeg fandt fx engang en box med alle syv Narnia bøger i perfekt stand til kun £2.7, og som man kan se på det lille udpluk af bøger derfra på billedet øverst i indlægget, så er der lidt til enhver smag.

Jeg havde overvejet at lave det her til en serie af indlæg omkring forskellige steder at købe bøger, men de fleste er nok i forvejen eksperter i Amazon, Saxo osv. Så jeg lader det blive ved dette indlæg, da jeg ikke har indtryk af at ret mange kender til AwesomeBooks, hvilket er en skam.
Og så er der kun tilbage at sige god shoppelyst, og undskyld på forhånd til jeres bankkonto
J


(Jeg får ikke noget for at skrive dette indlæg, det er udelukkende ment som et tip til at købe billige bøger)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar