onsdag den 5. august 2015

"The Perfectionists" af Sara Shepard



Titel: The Perfectionists   Forfatter: Sara Shepard   Udgivelsesår: 2014   Forlag: HarperTeen
Læst som e-bog



""Ava, Caitlin, Mackenzie, Julie, and Parker are all driven to be perfect—no matter the cost. At first the girls think they have nothing in common, until they discover that they all hate the same person: handsome womanizer Nolan Hotchkiss, who's done things to hurt each of them. They come up with the perfect plan to murder Nolan—jokingly, of course. They'd never actually go through with it. But when Nolan turns up dead in the exact way they'd discussed, the girls suddenly become prime suspects in his murder. Only, they didn't do it. So who did? Unless they find the real killer, and soon, their perfect lives will come crashing down around them

Sara Shepard er min go-to forfatter når det gælder noget let, jeg kan forsvinde ind i og som holder min interesse fanget. Jeg sluger som regel hendes bøger ret hurtigt, for de er fyldt med mysterier, hemmeligheder og cliffhangers. Derfor var jeg heller ikke i tvivl om, at jeg skulle læse hendes nye serie, som denne bog er første del af.

Gradvist får man små brikker til puslespillet, ting er sjældent som man regner med (selvom jeg dog efterhånden synes jeg er blevet god til at regne hende og hendes skrivestil ud) og så er persongallerierne i hendes bøger farverige og underholdende. Personerne er en tilpas blanding af utålelige og nemme at holde af. Ofte roder de sig selv ud i de mest uheldige og dumme situationer, hvor man som læser tænker at hvis de bare tænkte sig om, kunne de spare sig selv for mange bekymringer. Folk er efter dem, men ofte kunne de farlige situationer undgås med lidt fornuft. Men karaktererne er jo teenagere, og de handler helt sikkert derefter. En lille løgn bliver til flere, en ond cirkel tager magten over dem, deres liv og deres fremtid står på spil. Ingen ved hvem de kan stole på, og alle skjuler noget. Der sker dog så meget og synsvinklen springer frem og tilbage, så jeg synes det var svært at lære personerne ordentligt at kende i denne bog. Det bliver forhåbentligt nemmere i den næste bog, for jeg er nødt til at læse videre for at finde ud af hvem den skyldige er, og hvordan det hele hænger sammen.

Bogen foregår omkring Seattle, hvor jeg boede i fire måneder sidste år, så det gav selvfølgelig noget ekstra til omgivelserne og stemningen at jeg kunne genkende nogle af de ting der blev beskrevet. Som i hendes andre bøger foregår handlingen i forstæderne, og det er igen utroligt, hvor meget drama hun formår at proppe ind i fem tilsyneladende normale forstadsliv. Bogen var spændende, og serien har klart potentiale, bare den ikke bliver trukket lige så langt ud som PLL blev det. 

The Perfectionists minder i opbygning meget om både Pretty Little Liars og The Lying Game, hvor stort set alle er mistænkte efter tur, og alligevel ender med at blive frifundet, hvorefter mistanken går videre til den næste. Karaktererne byder på nogle meget forskelligartede personligheder, og på trods af mange ligheder med Pretty Little Liars og Lying Game, er den stadig helt sin egen, og passer perfekt til fans af Shepards andre bøger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar